Björk: EU:s klimatlag ett nederlag för EU:s klimatsatsningar

Björk: EU:s klimatlag ett nederlag för EU:s klimatsatsningar

EU:s medlemsländer ska tillsammans minska nettoutsläppen med 55 procent till 2030. Det har EU:s regeringar och EU-parlamentet enats om i förhandlingarna om den europeiska klimatlagen. Vänsterpartiets EU-parlamentariker är besviken.
– Det är ett mål som är långt lägre än det som enligt vetenskapen krävs för att Parisavtalet ska nås, säger hon
.

Tidigt imorse nådde EU-parlamentets och medlemsländernas förhandlare en överenskommelse om den europeiska klimatlagen. Överenskommelsen innebär bland annat att EU-länderna måste minska sina sammanlagda utsläpp med 55 procent inom tio år jämfört med 1990 års nivåer, för att därefter nå målet om ett klimatneutralt Europa till 2050. Enligt bedömningar innebär 55-procentsmålet i verkligheten en minskning på knappt 53 procent.

Malin Björk är besviken.

– Det är trist att Kommissionen och medlemsländerna inte vill lyssna på vetenskapen, som kräver utsläppsminskningar på minst 70 procent, utan hellre lyssnar på de delar av näringslivet och de länder som vill fortsätta sina klimatskadliga verksamheter som vanligt, säger Malin Björk.

En annan besvikelse är att klimatmålet inte är bindande för varje medlemsland, utan bara gäller för EU som helhet.

– Det öppnar ju också upp för att alla länder kan tänka att ansvaret för klimatarbetet alltid ligger hos någon annan, säger Malin Björk.

Några positiva delar i överenskommelse är att EU ska inrätta ett oberoende vetenskapligt expertråd och att en utsläppsbudget som ska övervaka EU:s årliga utsläpp ska inrättas.

Malin Björk tycker att EU-parlamentets huvudförhandlare Jytte Guteland gjort ett bra jobb, men hade ändå velat se ett bättre slutresultat.

– Visst är detta på ett sätt ett viktigt steg i rätt riktning, men det är ändå ett nederlag för EU:s klimatsatsning The Green Deal där vi kunde förvänta oss betydligt ambitiösare mål i linje med vetenskapen, säger Malin Björk.