Malin Björk. Foto: Elisabeth Ohlson

Dubbel feministseger i EU-parlamentet

EU-parlamentet har med stor majoritet godkänt slutuppgörelserna om två lagförslag som stärker kvinnors rättigheter.

– Det här är två viktiga framsteg som vi feminister kämpat hårt för under en lång tid, säger Vänsterpartiets EU-parlamentariker Malin Björk, som förhandlat om båda lagförslagen.

I tisdags klubbades slutuppgörelsen om EU-direktivet mot människohandel nästan enhälligt — 563 röster för, 7 röster emot och 7 nedlagda röster. Som EU-parlamentets huvudförhandlare är Malin Björk nöjd, även om hon hade velat se ännu starkare skärpningar i revideringen av direktivet.

– Jag hade velat se ett generellt förbud mot sexköp av traffickingoffer. Det fick vi också igenom i EU-parlamentet, men det satte medlemsländerna stopp för. Men det blir iallafall ett förbud för sexköp av någon som man vet utsatts för trafficking. Det blir också ett stort fokus på det förebyggande arbetet och ökade rättigheter för traffickingoffer, säger Malin Björk.

Idag godkändes också slutuppgörelsen om EU:s första direktiv någonsin mot det könsbaserade våldet. Malin Björk var vänstergruppens förhandlare.

– Det är stort att vi i EU nu äntligen har ett direktiv för att bekämpa det könsbaserade våldet. Det är något vi feminister i parlamentet krävt i över ett decennium. Våldet mot kvinnor är strukturellt och ett av de allvarligaste människorättsfrågorna vi har att hantera, så det är hög tid, säger Malin Björk.

Hon är nöjd med innehållet, trots att inte allt hon kämpat för kom med.

– Som svensk vänsterfeminist hade jag velat se en europeisk samtyckeslag och helst också ett förbud mot sexköp, men det gick tyvärr inte igenom. Men många viktiga delar finns med. Jag är extra nöjd med att vi i parlamentet såg till att det nu finns en stor del om det förebyggande arbetet i lagtexten och att vi lyfter kvinnojourernas viktiga arbete. Det har jag fajtats för i förhandlingarna, säger Malin Björk.