En förstärkt Dublinförordning är inget att fira

En förstärkt Dublinförordning är inget att fira

Att EU:s medlemsländer nått en uppgörelse om centrala delar av EU:s flyktingpolitik som i praktiken innebär att den nuvarande Dublinförordningen förstärks är ingenting att fira, tycker Vänsterpartiets EU-parlamentariker Malin Björk.

Sent på torsdagkvällen meddelande det svenska EU-ordförandeskapet att medlemsländerna i Rådet nått en uppgörelse om asylpoltiken. Det rör sig rent konkret om två lagförslag som definierar vilket land som ska ansvara för att hantera asylsökande och hur själva processen ska gå till. Men också avvisningar och stöd till tredje länder för att stoppa flyktingar finns med i uppgörelsen.

Ansvaret för asylmottagningen kommer även fortsatt att vila på första ankomstlandet, men med hårdare regler, obligatoriska gränsprocedurer och kraftigt utökade möjligheter till avvisningar utan att de individuella asylskälen bedöms. Baraom det blir mycket stort antal asylsökande som anländer till ett land kommer de andra medlemsländerna behöva bistå, antingen genom att ta emot asylsökande, bistå med personal eller genom att betala pengar.Överenskommelsen innebär ett större fokus på att länder utanför EU ska stoppa flyktingar och ett förstärkt samarbete med icke-demokratiska länder som Turkiet och Egypten och miliskustbevakningen i Libyen.

Malin Björk är mycket kritisk till uppgörelsen som firas av den svenska regeringen.

– Den här uppgörelsen ersätter inte Dublinsystemet – tvärtom den förstärker det, fast med än mer inhumana och rättsosäkra processer. Den kommer leda till massförvar och massavvisningar, och innbär i praktiken att internationell asylrätt trampas på.

Rådet måste nu förhandla vidare med EU-parlamentet innan det kan bli frågan om nya EU-lagar.

–Jag hoppas verkligen att vi kan sätta stopp för de värsta delarna av detta. Det är oansvarigt att fira en uppgörelse bara för att det är en uppgörelse. En förstärkt Dublinförordning är sannerligen inget att fira, säger Malin Björk.