Malin Björk. Foto: Elisabeth Ohlson

EU-parlamentet godkände lagar som monterar ned asylrätten

Idag ställde sig en majoritet av EU-parlamentet sig bakom en hel rad olika lagförslag som tillsammans inskränker asylrätten i hela EU.

– Jag är djupt besviken över att parlamentet idag cementerade en politik som varken löser några av problemen med dagens politik eller respekterar den individuella rätten till asyl. Vi kan så mycket bättre än så här, det har vi sett inte minst med mottagandet av flyktingar från Ukraina. Därför röstade vi i vänstern idag emot nio av de tio lagförslagen, säger Vänsterpartiets EU-parlamentariker Malin Björk.

Det enda förslaget som hon och övriga ledamöter i vänstergruppen ställde sig bakom idag var lagförslaget som Malin Björk ansvarat för. Det handlar om ett europeiskt kvotflyktingsystem.

– Jag är stolt över att ha lyckats förhandla fram det enda lagförslaget som faktiskt öppnar en väg för människor som söker skydd. Jag hoppas att alla medlemsländer tar chansen att välkomna några av världens mest utsatta flyktingar genom detta program. Ju mer kvotflyktingar vi kan ta emot, desto färre människor tvingas anlita människosmugglare och göra livsfarliga resor till EU, säger Malin Björk.

Sammantaget innebär den så kallade migrationspakten att det blir svårare att söka asyl i EU. Personer som kommer från så kallade “säkra” länder eller områden, eller bara passerat ett “säkert” land på vägen till EU kan till exempel riskera att snabbavvisas vid EU:s gräns. Precis som idag kommer också att ansvaret för att ta emot människor att vila tungt på de första ankomstländerna.

– Lagpaketet innebär inte mer ordning, utan förvärrar bara dagens redan allvarliga situation, med massförvar och brutalitet längs EU:s gränser, och fler skamliga avtal med despoter och diktaturer. Det kan vi i vänstern inte ställa oss bakom, säger Malin Björk.