EU-parlamentet kräver fri rörlighet för regnbågsfamiljer

EU-parlamentet kräver fri rörlighet för regnbågsfamiljer

Den fria rörligheten inom EU måste gälla inte bara heterosexuella familjer utan också regnbågsfamiljer, tycker EU-parlamentet. Nu är det upp till medlemsländerna att godkänna lagstiftningen.

Med dagens omröstning kräver ledamöterna i EU-parlamentet att ett föräldraskap som erkänts i ett EU-land per automatik också ska godkännas i alla andra medlemsländer.

Idag erkänns inte regnbågsfamiljer i runt en tredjedel av medlemsländerna. Det innebär att barnen i en familj med två mammor eller två pappor i juridisk mening kan mista sina föräldrar när de åker till ett EU-land som vägrar erkänna samkönade äktenskap och/eller föräldraskap.

Vänsterpartiets EU-parlamentariker Malin Björk, som varit medförhandlare för lagförslaget, är nöjd efter dagens omröstning. Samtidigt vet hon att det kommer att bli svårt att få igenom lagen hela vägen.

– Nu har EU-parlamentet tagit tydlig ställning för regnbågsfamiljers rättigheter, att våra barn har lika stor rätt till sina föräldrar som barn till heterosexuella föräldrar. Det är förstås välkommet. Den stora utmaningen nu är att få med sig de länder som alltid attackerar hbtqi-personers rättigheter. Här ligger ett stort ansvar på att regeringar som Sveriges visar att samhället faktiskt inte faller samman bara för att fler sorters familjer än den heterosexuella kärnfamiljen erkänns, säger Malin Björk.

EU-parlamentets position röstades igenom med 366 röster för, 145 röster emot och 23 nedlagda röster. Alla svenska partier röstade för, utom Sverigedemokraterna som la ner sina röster.