Foto: Agnes Stuber

EU-parlamentet kräver krafttag tag mot det könsbaserade våldet

Idag ställde sig en klar majoritet av EU-parlamentet bakom ett betänkande som kräver att EU och medlemsländerna gör mer för att bekämpa våld mot kvinnor. Malin Björk, som är författare till betänkandet, är glad och lättad.

– Det här innebär en seger för alla kvinnor och alla dem som utsätts för det könsbaserade våldet. Nu visar vi tydligt att såväl EU-kommissionen som medlemsländerna måste göra mer för att sätta stopp för våldet. Vi har fått igenom viktiga konkreta krav och också tydliggjort hur det könsbaserade våldet hänger samman med arbetet för kvinnors rättigheter och ökad jämställdhet, säger Malin Björk.

Förutom EU-lagstiftning mot det könsbaserade våldet framhäver betänkandet också vikten av satsningar på kvinnojourer, utbildning, kompetenshöjning i rättsväsendet, och vikten av att tillhandahålla sexuella och reproduktiva rättigheter som aborträtten. Rapporten slår också fast att även hbtqi-personer utsätts för könsbaserat våld.

Betänkandet röstades igenom med siffrorna 427 för, 119 mot och 140 nedlagda röster. Högernationalistiska ECR och högerextrema ID-gruppen röstade nej. Alla svenskar utom KD:s och SD:s ledamöter ställde sig bakom betänkandet.