EU-parlamentet kräver permanent vapenvila i Gaza

EU-parlamentets ledamöter röstade idag för en permanent vapenvila i Gaza.

– Det är välkommet att parlamentet nu äntligen kräver en riktig vapenvila. Det har vi i Vänsterpartiet krävt i flera månader. Vi måste få stopp på Israels urskillningslösa dödande av palestinier. Vi alla måste agera nu, säger Malin Björk.

Samtidigt tycker hon att ställningstagandet kunde ha varit betydligt skarpare.

– Jag tycker fortfarande att EU behöver ta en mer kraftfull ställning mot de krigsbrott som Israel begår och den kollektiva bestraffning som palestinier utsetts för. Därför la jag fram förslag om att EU:s associeringsavtal med Israel ska pausas, att vapenexporten till Israel stoppas, och ett stöd för Sydafrikas stämning av Israel i Internationella domstolen i Haag. Tyvärr fick dessa inte en majoritet, men vi kommer fortsätta driva alla dessa frågor både i EU och hemma. Det handlar om människors liv, säger hon.

Resolutionen antogs med 312 ja-röster, 131 nej-röster och 72 nedlagda röster.