Foto: Frontex

EU-parlamentet röstade nej till ansvarsfrihet för Frontex

Problemen fortsätter för EU:s uniformerade gräns- och kustbevakningsbyrå Frontex. 2 maj meddelade Frontex att verkställande direktören Fabrice Leggeri avgår.

EU:s egen bedrägeribekämpare OLAF har slutfört en granskning som rör trakasserier, tjänstefel och olagliga pushbacks av flyktingar vid EU:s gränser. Granskningen är inte offentlig ännu.

Idag röstade EU-parlamentet nej till ansvarsfrihet för Frontex. Malin Björk (V), EU-parlamentariker, kommenterar:

- Frontex är en havererad myndighet. Idag röstade vi nej till ansvarsfrihet och det är en bra början. Men ansvaret för olagliga pushbacks och brott mot mänskliga rättigheter går djupt in i Frontex organisation. Och kommissionen har medvetet låtit Frontex fortsätta med olagligheterna vid EU:s gränser dag efter dag, år efter år.

- Det jag vill veta är hur många som drunknat, frusit ihjäl, torterats i Libyska fängelser på grund av Frontex handlingar. Vilka var de, vad hände dem och hur ska EU kompensera dem och deras anhöriga?