Foto: Unsplash

EU:s medlemsländer godkänner uppgörelse om gigarbetare

Idag godkände EU:s arbetsmarknadsministrar det så kallade plattformsdirektivet. Även om uppgörelsen blivit rejält urvattnad så välkomnar Vänsterpartet uppgörelsen.

– Det här är ett viktigt steg för att förbättra för de miljontals människor som arbetar för olika plattformsföretag som Uber och Deliveroo, säger Vänsterpartiets Malin Björk.

Tanken med direktivet är att förbättra villkoren för EU:s närmare 30 miljoner plattformsarbetare. Med dagens regler klassas många som egenföretagare och går därmed miste om många av de rättigheter som man som arbetstagare har.

Dagens uppgörelse innebär en väsentlig försvagning jämfört med det förslag som EU-parlamentet ställde sig bakom för ett år sedan. Vänsterpartiets Malin Björk ser ändå uppgörelsen som medlemsländerna enades om som ett viktigt steg i rätt riktning.

– Vi i Vänsterpartiet har som enda svenska parti jobbat konsekvent för att vi ska få på plats det här direktivet. Vi ska inte ha ett daglönarsystem där människor sliter utan några rättigheter. Vi ska ha schyssta jobb som ger rätt till pension, sjukförsäkring och annat, säger Malin Björk.

Hon avfärdar kritiken om att direktivet försvagar den svenska arbetsmarknadsmodellen.

– Det stämmer inte. Direktivet innebär att fler plattformsarbetare kan klassas som de arbetstagare de de facto är. Det blir då lättare för facken att organisera gig-arbetare så att de omfattas av den svenska modellen med kollektivavtal och alla de rättigheter som ingår i systemet, säger Malin Björk.