Foto: Elisabeth Ohlson

“Hade varit snyggt med lite självkritik i von der Leyens tal”

Mycket beröm till den egna EU-kommissionen men inget om de problem som vanliga människor runtom i EU står inför. Så sammanfattar Vänsterpartiets Malin Björk EU-chefen Ursula von der Leyens årliga tal om tillståndet i unionen.

– von der Leyens tal fullt av beröm till Kommissionen själv och dess arbete under mandatperioden. Det saknades insikt om allt som inte gjorts eller till och med förvärrats i Europa. Hon nämnde inget om den skenande ojämlikheten, om utnyttjandet av människor i arbetslivet, inget om hur vi kan fördela företagens vinster på ett rättvist sätt. Det hade varit snyggt med lite självkritik, säger Malin Björk.

– Det är också sorgligt att hon aviserade fler skamliga flyktingavtal med regimer som Tunisien, något som hon också blev utbuad för.

Men några ljusglimtar dök ändå upp i talet, tycker Malin Björk.

– Jag välkomnar von der Leyens engagemang för jämställdhet och att hon aviserade att man ska gå vidare i arbetet med lagstiftningen mot det könsbaserade våldet. Där fick hon också applåder av många av oss ledamöter.

När det gäller EU:s klimatarbete noterade Malin Björk ett skifte i inriktningen.

– Numera verkar klimatpolitik bara innebära en industristrategi. Där kan man fråga sig om det verkligen räcker? Det tror jag inte. Men det var bra att hon iallafall lyfte behovet av att värna den biologiska mångfalden och att det krävs en reform av EU:s jordprukspolitik.

Slutligen hade Björk velat att von der Leyen hade lyft demokratifrågor.

– Hon nämnde inte demokrati alls, det är anmärkningsvärt när vi ser hur situationen för demokrati, rättsstat och de grundläggande rättigheterna i länder som Ungern och Polen knappast förbättrats utan snarare förvärrats det senaste året, säger Malin Björk.