Malin Björk (V), EU-parlamentariker. (Foto: The Left)

IDAHOBIT - dags att ställa homofober i EU:s regeringar till svars

Idag på IDAHOBIT-dagen (International Day Against Homophobia, Biphobia, Transphobia and Interphobia) presenterar EU-kommissionen för första gången riktlinjer för att stärka HBTQI-personers rättigheter på nationell nivå.

Malin Björk (V), EU-parlamentariker, är vice ordförande i EU-parlamentets HBTQI-grupp sedan 2016, och har sett fram emot skärpta åtgärder som riktar sig till medlemsstaterna.

- Vi ser hur arbetet för HBTQI-personers rättigheter stannat av i alltför många länder, och hur det går helt åt fel håll i länder som Polen och Ungern. Det krävs att medlemsländerna gör mer för att vi ska kunna förbättra HBTQI-personers situation, därför är dessa riktlinjer väldigt välkomna, säger Malin Björk.

- Vad gäller länder som Polen och Ungern måste vi vara mycket tuffare. Det är helt oacceptabelt att vi HBTQI-personer, mitt i hjärtat av Europa år 2022, görs till syndabockar och utsätts för allsköns hat och hot från regeringar och deras myndigheter, säger Malin Björk.