Foto: Elisabeth Ohlson

”Inte vår uppgörelse”

Idag kom EU-parlamentet överens med medlemsländerna om en ny EU-gemensam flyktingpolitik. Vänsterpartiets EU-parlamentariker är djupt besviken.

– Det här är inte vår pakt. Det är en sorglig dag för alla oss som arbetat för en flyktingpolitik baserad på folkrätten och internationella åtaganden, på värdighet och solidaritet, säger Malin Björk, som är vänstergruppens förhandlare för ett av lagförslagen som ingår i den så kallade migrationspakten.

Överenskommelsen innebär en allvarlig inskränkning av asylrätten eftersom människor ska kunna snabbutredas och avvisas baserat på bland annat vilket land de kommer ifrån eller vilka länder de passerat på vägen till EU. Ansvaret för att ta emot människor på flykt kommer även fortsättningsvis att landa tungt på de södra EU-länderna. Länder som inte vill ta emot människor kan istället bidra med pengar för att finansiera stängsel.

Malin Björk menar att överenskommelsen hade kunnat bli mycket bättre.

– Efter den brutala ryska invasionen av Ukraina visade EU att vi kan visa solidaritet för dem som söker skydd. Men istället för att lära oss av den erfarenheten så kommer dagens uppgörelse att institutionalisera och förvärra de värsta delarna av dagens praktik, med massförvar, olagliga direktavvisningar och gränsvåld, säger hon.

Dagens överenskommelse är därför inget att vara glad över.

– Att EU-institutionerna nu firar den här överenskommelsen, som avfärdats av alla som arbetar med flyktingmottagande och flyktingars rättigheter – och som välkomnas av extremhögern, känns inte värdigt, avslutar hon.

Överenskommelsen väntas godkännas av EU-parlamentet och medlemsländerna i början av nästa år.