Korruption, migration och klimattullar under årets sista EU-parlamentsmöte

Korruption, migration och klimattullar under årets sista EU-parlamentsmöte

När EU-parlamentet röstar och debatterar för sista gången 2022 överskuggas sammanträdet av Qatargate. Samtidigt väntas beslut om viktig klimatlagstiftning och migration.

Efter avslöjandet att en ledande S-ledamot, Eva Kaili, misstänks för omfattande korruption med kopplingar till Qatar kommer EU-parlamentets vänstergrupp idag att föreslå att parlamentet debatterar och röstar om frågan i veckan, och att Kaili stängs av.

Malin Björk är upprörd men inte helt förvånad över korruptionsskandalen.

– Det råder stor brist på transparens inom EU och det är alltför lätt att köpa sig inflytande, det är tyvärr ingen nyhet. Varje gång vi i vänstern röstar för ökad transparens i EU-parlamentet röstar högern emot det, säger hon.

Ikväll kommer Björk också att delta i slutförhandlingarna om klimattullar. Trots att vissa delar återstå att komma överens om är hon försiktigt positiv inför kvällen.

– Jag hoppas på framgång och att vi i Europa ska ta de första stegen att komma åt koldioxidutsläpp som orsakas genom importen, säger hon.

Ikväll röstar parlamentet även om Eurodac, ett lagförslag som går ut på att skapa en massiv databas med långtgående personuppgifter om människor som söker asyl i EU. Förslaget innehåller även skrivningar om att barn så unga som sex år ska tvingas ta fingeravtryck som sedan kan delas mellan alla EU-länder.

– Förslaget som lagts fram av extremhögerns förhandlare bryter mot människors grundläggande rättigheter, inte minst barns, och borde kastas i papperskorgen, säger Malin Björk.