Malin Björk åker till Ungern för att diskutera rättsstat och demokrati

Malin Björk åker till Ungern för att diskutera rättsstat och demokrati

På onsdag till fredag kommer Vänsterpartiets EU-parlamentariker Malin Björk, som en del av EU-parlamentets officiella delegation, vara i Budapest för att träffa representanter för regering och civilsamhälle. Syftet är att diskutera rättsstaten och de grundläggande demokratiska rättigheterna i Ungern.

– Jag ser fram emot att äntligen får vara på plats och höra vad ungrarna själva tycker borde göras åt den allvarliga situationen. Jag vill med besöket också visa att vi verkligen bryr oss om vad som händer i landet och att vi inte tänker svika alla de människor och institutioner som far illa under det auktoritära orbánska styret, säger Malin Björk.

På det späckade programmet ingår möten med bland annat organisationer som arbetar för kvinnors, romers och hbtqi-personers rättigheter, och med kulturinstitutioner, domstolar, universitet och medier. Även möten med premiärminister Viktor Orbán och flera andra ministrar har bokats in, även om regeringen hittils vägrat bekräfta mötena.

Resan till Budapest är en delegationsresa tillsammans med ledamöter ur EU-parlamentets utskott för medborgerliga fri- och rättigheter samt rättsliga och inrikes frågor (LIBE). Malin Björk är som enda svensk också ledamot i EU-parlamentets arbetsgrupp för att övervaka demokrati och rättsstat (DRFMG), samt vice ordförande i parlamentets hbtqi-grupp.