Malin Björk. Foto: Elisabeth Ohlson

Malin Björk till Senegal som EU:s chefsvalobservatör

Vänsterpartiets EU-parlamentariker Malin Björk har utsetts till EU:s chefsvalobservatör i Senegal av EU:s utrikeschef Josep Borrell. Nu åker hon till landets huvudstad Dakar inför presidentvalet som hålls den 24 mars.

Efter att valdagen flyttats från den 25 februari till nu på söndag den 24 mars återupptar EU:s valobservatörsdelegation den här veckan sitt uppdrag i Senegals alla 14 regioner.

Malin Björk leder delegationen som består av totalt runt hundra valobservatörer. Förhoppningen är att valet kommer att gå lugnt till.

– Jag hoppas att valet genomförs utan våld och hatkampanjer så att alla kandidater får samma förutsättningar att genomföra sina valkampanjer. Vi uppmanar alla parter allt fullt ut respektera yttrande- och mötesfriheten under den här perioden, säger Malin Björk.

Sedan februari har en av presidentkandidaterna, som då hölls fängslad, släppts. Totalt ställer nitton kandidater upp i valet. Av Senegals 18 miljoner invånare har drygt sju miljoner rösträtt.

Syftet med EU:s valobservationer är att stödja och främja demokratiska principer, mänskliga rättigheter och rättsstatsprincipen. Som vid alla internationella valobservationer ska observatörerna inte ingripa i valprocessen.

Malin Björk, som tidigare utsetts till EU:s chefsvalobservatör i Kongo, har som EU-parlamentariker arbetat mycket med frågor som rör demokrati och rättsstat. Uppdraget i Senegal blir ett sätt att arbeta med dessa frågor på ett mer praktiskt sätt.

– Jag har jobbat mest med bristen på demokrati och rättsstat i länder som Polen och Ungern och andra EU-länder. Valobservation är ett konkret sätt att stötta demokratiska val och demokratiska principer, och jag ser fram emot att arbeta med experter och observatörer från både afrikanska och europeiska länder som är på plats i Senegal, säger Malin Björk.

Valobservatörerna kommer att lägga fram sina första resultat den 26 mars vid en presskonferens i Dakar.