Malin Björk. Foto: EU-parlamentet

Navalnyj och naturrestaurering på EU-parlamentets dagordning

Aleksej Navalnyjs änka Julia Navalnaja ska tala i EU-parlamentet i Strasbourg i nästa vecka. Malin Björk är vänstergruppens förhandlare om parlamentets resolution om mordet på Navalnyj. Det blir också dags för den sista och avgörande omröstningen om den omstridda naturrestaureringslagen.

tisdag vid lunchtid väntas parlamentet godkänna naturrestaureringslagen, som i somras höll på att skrotas helt efter en intensiv kampanj från högern. Det som nu ligger på bordet är den slutliga uppgörelsen mellan EU-parlamentet och medlemsländerna. Enligt förslaget måste EU-länderna återställa 20 procent av alla land- och havsytor och alla skadade ekosystem till 2050. Exakt hur det ska gå till är det upp till medlemsländerna att bestämma.

– Jag hoppas att även högern tar sitt förnuft till fånga den här gången och röstar ja. Det här är en bra uppgörelse med rimliga mål, helt central för klimatet och den biologiska mångfalden. Och tvärtemot vad stora delar av högern påstår så innebär lagen inte något tvång på enskilda jord- eller skogsägare på att återställa marker. Det är målen för medlemsländerna som är bindande, säger Malin Björk.

onsdag kl. 11.30 kommer änkan till den mördade ryska oppositionspolitikern Aleksej Navalnyj, Julia Navalnaja, att tala i plenum. Därefter blir det debatt med ledamöterna. På torsdagen kommer parlamentet att anta en resolution om Navalnyj. Resolutionen kommer att förhandlas fram mellan partigrupperna och Malin Björk är vänstergruppens förhandlare.

– Jag hoppas vi får till ett starkt fördömande av inte bara mordet på Navalnyj, utan också ett av allt det förtryck som pågår i dagens Ryssland, där såväl krigsmotståndare, journalister, hbtqi-personer och en rad andra grupper i samhället utsätts för fruktansvärda repressalier och fängelsestraff, säger Malin Björk.