Överenskommelse om klimattullar i hamn

Överenskommelse om klimattullar i hamn

EU-parlamentet och EU:s medlemsländer har nått en uppgörelse om förordningen om klimattullar. Vänsterpartiets medförhandlare Malin Björk är inte riktigt nöjd med resultatet.

Förhandlingarna inleddes vid klockan 19 på måndagen och höll på till klockan fem i morse. Malin Björk, som representerade EU-parlamentets vänstergrupp, är besviken på framför allt medlemsländerna i Rådet.

– Det var långa och tröga förhandlingar. Rådet var verkligen inte alltid konstruktiva, så det hela tog mycket längre tid än det hade behövt göra, sa hon precis efter att förhandlingarna avslutats, säger hon och fortsätter:

– EU-parlamentet fick ge vika på flera punkter, och vi lyckades tyvärr bara göra begränsade förbättringar jämfört med Kommissionens förslag. Största besvikelsen är att vi inte fick igenom några av våra konkreta krav för stöd till omställning av industriproduktionen och andra klimatåtgärder i de minst utvecklade länderna. Det vara bara vi i vänstern och De gröna som på allvar drev detta.