Copyright: Lilla Bölecz

Pressinbjudan: Släppfest för boken som blev symbol för hbtqi-kamp i Ungern

I Ungern klassas barnboken "Sagolandet tillhör alla" som "hbtqi-propaganda" och får bara läsas under begränsade former. Nu har boken översatts till tio språk. Det firar Vänsterpartiets EU-parlamentariker Malin Björk med en releasefest i EU-parlamentet, tillsammans med några av huvudpersonerna bakom boken.

Boken, som innehåller sjutton nyskrivna sagor, orsakade en del uppståndelse när originalutgåvan släpptes i Ungern 2020. Flera av sagornas karaktärer kan nämligen tolkas som hbtq-karaktärer. Året därpå klassades boken, genom ett regeringsdekret, som "hbtq-propaganda" och får sedan dess bara säljas och läsas under begränsade former.

Men istället för att försöka minska spridningen av boken ledde klassificeringen till att boken blev stort uppmärksammad och en symbol för ungerska hbtq-personers kamp för sina rättigheter. Aktivisten och akademokern Dorottya Rédai, en av bokens initiativtagare, blev utsedd till en av förra årets mest inflytelserika personer av tidsskriften Time.

På tisdag kommer hon och bokens redaktör, Boldizsár M Nagy och två av bokens författare, Andrea Tompa och Rebeka Horváth, till EU-parlamentet för att tala om sitt arbete med boken och situationen för hbtqi-personer i Ungern – och för att fira att boken nu översatts till engelska, estniska, franska, finska, tjeckiska, hollänska, tyska, polska, slovakiska och svenska.

– Det känns jättekul att vi lyckades få hit några av hjärnorna bakom boken. Det är både skrämmande och absurt hur en ovanligt inkluderande barnbok kan utgöra ett sådant hot mot en auktoritär regim som Ungern. Det blir ett tillfälle att prata allvar men också att glädja oss åt att den här fina boken nu får spridning långt utanför Ungerns gränser, säger Malin Björk.

För dig som befinner dig i Bryssel, välkommen att delta på releasefesten. En lättare lunch kommer att serveras.

TID:
Tisdag 15 november kl. 12.30–14.30

PLATS: Rum Alitero Spinelli (ASP) 1 G 2, EU-parlamentet i Bryssel.

Om du behöver ackreditering till parlamentet, maila charlotta.narvehed@europarl.europa.eu