Viktig seger för den biologiska mångfalden och klimatet

Viktig seger för den biologiska mångfalden och klimatet

Trots hårt motstånd från högern lyckades de progressiva grupperna i EU-parlamentet mobilisera tillräckligt mycket stöd för att idag rädda den viktiga naturrestaureringslagen. Vänsterpartiets EU-parlamentariker Malin Björk är lättad.

– Det här är en viktig revansch för alla oss som tar klimatkrisen och nödläget för den biologiska mångfalden på allvar. Det känns som att förnuftet segrade i slutändan, det är jag oerhört glad över, säger Malin Björk.

Till skillnad från andra lagar som ingår i Den gröna given har högergruppen EPP fört en hård kampanj mot naturrestaureringslagen, ofta med rena felaktigheter om vad lagen skulle innebära för olika medlemsländer.

– Det har varit en väldigt märklig och obehaglig period där EPP valt att anpassa sig till extremhögern och ägnat sig åt rena trumpistiska kampanjer om vad lagen skulle innebära. De har vänt forskningen ryggen, säger Malin Björk.

Dagens omröstning innebär att förhandlingar nu kommer att inledas mellan medlemsländerna och parlamentet. Hur lagen kommer att se ut i slutändan är alltså ännu oklart. Risken finns att den försvagas jämfört med EU-kommissionens ursprungliga förslag.

– Vänstern hade velat se en betydligt mer ambitiös lagstiftning på det här området, mer i linje med det avtal som tecknades i Montreal. Det har vi arbetat mycket hårt för. Nu är det möjligt att lagen kommer att vattnas ur ytterligare, men det är ändå långt bättre än att inte ha någon plan alls för att rädda vår natur och vår framtid, tycker Malin Björk.