Bohuslän Big Band spelar med vassa jazztalanger

Bohuslän Big Band spelar med vassa jazztalanger

Bohuslän Big Band inleder 2020 med projektet Up & Coming där utvalda unga jazzmusiker bjuds in för att spela med storbandet under två konserter. Här ges publiken möjlighet att höra morgondagens jazzstjärnor framföra egenvalda låtar tillsammans med Bohuslän Big Band.

På scen ser vi Maria Palmqvist, en flitigt engagerad sångsolist och låtskrivare från Göteborg där hon går masterutbildningen med inriktning improvisation på Högskolan för Scen och Musik. Marias hjärta klappar starkast för att skriva egen text och musik och våren 2020 släpps hennes debutalbum.
Petter Iderström Petter Iderström Pankinaho är en Göteborgsbaserad trumpetare som under det senaste halvåret förflyttat sig till Paris för att fortsätta studera jazz. Han studerar annars på musikhögskolan i Göteborg och är en aktiv musiker på många musikplattformer. Han kommer att spela sina alldeles, nyskrivna låtar och arrangemang med Bohuslän Big Band.
Henrik Büller är en saxofonist baserad i Göteborg. Han valde tidigt barytonsax som huvudinstrument och arbetar som frilansande musiker i flera konstellationer, aktuell med ny musik släppt i eget namn hösten 2019. Trummisen Edvin Fridolfsson är ursprungligen från Göteborg och går nu sitt sista år på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Edvin är just nu aktuell med gruppen Ellas Kapell, som i oktober 2019 släppte sitt debutalbum ”Longing” på Naxos/Prophone Records. Hampus Torarp är pianist från Norrköping som nu studerar på Högskolan för scen och musik i Göteborg. Hampus är en genrebred musiker men med jazzen varmast om hjärtat. Under Hampus delar av konserterna kommer fokus framför allt ligga på melodik, sväng och spelglädje. Albin Lindgård är jazzbasist från Kristinehamn, Värmland, som främst är verksam i Paris och Göteborg. Albin spelar i många olika konstellationer och stilar, där hans personliga favorit är swing. Han skriver nu musik för sin debutplatta som ska spelas in senare i år och ska även ut på vårturné 2020 med sin nya saxtrio.

Up & Coming startades 2013 och är ett årligen återkommande projekt för att främja talangutveckling och återväxt inom storbandsjazzen. Flera av de unga musiker som tidigare medverkat har antingen återkommit som gästartister eller vikarier i Bohuslän Big Band sedan dess.

De två konserterna äger rum på Nefertiti 16/1 kl. 20.00 samt Vara konserthus 17/1 kl. 19.00.

I samband med konserten på Nefertiti den 16/1 lanseras den nya skivan Up & Coming 2019 med förra årets jazztalanger. Släpps på skivbolaget Naxos.

Konserter

16/1 Nefertiti Göteborg kl. 20.00
17/1 Vara konserthus kl. 19.00

Up & Coming talents 2020:

Maria Palmqvist – sång
Petter Iderström Pankinaho – trumpet