Prelude – skydiving from a dream 25 mars på Vara Konserthus

Danskonsert med suggestiv koreografi och sylvassa stråkar till Vara

I Prelude – skydiving from a dream upplever du musik som du aldrig tidigare sett den och dans som du aldrig förr har hört den. Andersson Dance och Scottish Ensembles unika danskonsert besöker Vara Konserthus måndagen den 25 mars.

2015 rönte Andersson Dance och Scottish Ensembles stor framgång med sin tolkning av Goldberg variationerna. Nu fortsätter succésamarbetet. Med 13 musiker och tre dansare tar de sig an Beethovens Grosse Fuge i en kombination med musik av Lutoslawski och Bach. I en generös danskonsert möts en blandning av olikartade musik- och rörelsespråk vilket skapar en suggestiv och irrationell drömvärld.

Örjan Andersson är en av Sveriges mest uppmärksammade koreografer och leder sitt projektkompani Andersson Dance sedan 1996. En tidig erfarenhet som dansare med israeliska Batsheva Dance Company blev avgörande för hans kommande arbete. Han har skapat verk för många av de stora danskompanierna, som Cullbergbaletten, Kungliga Operan och Göteborgsoperan. Internationellt märks arbeten för Nederlands Dans Theatre och Compañía Nacional de Danza i Madrid. På senare år märks gränsöverskridande samarbeten mellan skådespelare, dansare och musiker både inom Andersson Dance samt på Dramaten i Stockholm, Folkteatern i Göteborg och Folkoperan i Stockholm.

Presenteras av Vara Konserthus och Dansnät Sverige med stöd av Kulturrådet.