Isabella Lundgren

Jazziga toner på konserthuset i vår

För den som gillar jazz finns det ett gäng konserter att se fram emot på konserthuset i vår. Världspianisten Danilo Pérez gästar tillsammans med Bohuslän Big Band. Isabella Lundgren tolkar Bob Dylan och Hanna Svensson Group bjuder på nykomponerat material från gruppens senaste album Places and dreams.

Morgondagens jazzstjärnor får chans att briljera tillsammans med Bohuslän Big Band i succén Up & Coming den 17 januari. Utvalda unga musiker bjuds in för att spela med konserthusets egna storband. Tillsammans framför de låtar som de unga musikerna själva valt ut för detta projekt.

Den 25 februari får konserthuset besök av en av Sveriges starkaste jazzsångerskor – Isabella Lundgren med sitt senaste album En hyllning till Bob Dylan. Med Isabellas djuplodade konstnärskap kläs en av musikhistoriens ikoniska alster i en ny spännande jazzkostym.

Världspianisten Danilo Pérez gästar konserthuset tillsammans med Bohuslän Big Band den 13 mars. Publiken bjuds på Danilos musik – jazz inspirerat av folktoner från Panama med influenser från hans medverkan med i den legendariska Wayne Shorter Quartet. Tillsammans med Bohuslän Big Band klär Danilo sin musik i en ny spännande storbandsskrud.

Hannah Svensson Group bjuder den 29 april på helt nykomponerat material från gruppens senaste album Places and dreams. Detta blandas med en och annan låtskatt ur den amerikanska sångboken i nya förklädnader. Musiken präglas av starka melodier och ett möte mellan jazz och popharmonier och stort utrymme för improvisation. Hannah Svensson Group består förutom av Hannah själv av fyra förnämliga jazzmusiker: Jan Lundgren, Ewan Svensson, Matz Nilsson och Zoltan Czörsz.

För den som vill se mer av Bohuslän Big Band har chans att göra det när de spelar på konserthuset i Vara den 4-5 april tillsammans med Tommy Körberg. De medverkar även i tre slutsålda föreställningar av Nisse Landgrens hörna tillsammans med Nils Landgren och Björn Skifs 9-10 maj.