​Osman Abdulrahim okänd världsstjärna i Sverige

​Osman Abdulrahim okänd världsstjärna i Sverige

Osman Abdulrahim är en av fem artister som medverkar i Best of Sweden och som är relativt okänd i Sverige, men som är känd i sitt hemland. Nu kommer de fem artisterna att turnera tillsammans under ledning av kapellmästare Andreas Unge.

Vi kommer att under fem tillfällen publicera porträtt av de fem artisterna som är från olika länder i mellanöstern med den gemensamma nämnaren att de numera bor i Sverige som relativt okända artister, men att de i hemlandet är mer eller mindre stora stjärnor. Osman är den fjärde i raden av fem artister som vi hittills har publicerat.

Precis som det fanns ett Swinging Londonpå 60-talet, fanns ett Swinging Addis och Asmara på Afrikas hornmed fantastisk musik, fast inte alls lika känd i väst. Men det var lika mycket en musikalisk guldgruva. Precis som i USA, Europa, Brasilien och övriga världen gjordes en ungdomsrevolution med stökig gitarrbaserad musik och tighta brassektioner. Afrikas horn invaderades av amerikansk jazz, rock och latin music som inspirerade musikerna där och blandades upp med den traditionella musiken i regionen. Det poppade upp independent skivbolag som gav ut innovativ musik. Den här guldgruvan upptäckte den franske musikproducentenFrancis Falcetoi mitten på 1980-talet som sedan gett ut 28 skivalbum i serien Etiopiques med musik från den här epoken som numera är kult i USA och Europa. Under den här epoken var det den etiopiske kejsaren Haile Selassie som anställde musikerna på de nationella teatrarna och kontrollerade kulturlivet som var kreativt och relativt fritt. 1974 störtades Haile Selassie och det lades sordin på det forna musiklivet.

Osman Abdulrahim bor i Stockholm sedan 1983, då han flydde från Eritrea på grund av krig och diktatur. Han inledde sin karriär med att sjunga på Haile Selassie National Theatre i Addis Abeba och senare på Asmara Theatre på 60-talet. Han fick en stor hit med sin sång ”Kärleken är blind” och han blev en välkänd artist både i Etiopien, Eritrea och Sudan. Han har fortsatt att leverera love songs classics från 60- och 70-talen och firar i år 50 år som artist (2015). Av sina landsmän kallas han för Eritreas Elvis Presley eller Tom Jones. Han sjunger på sitt modersmål tigrinha och har turnerat över hela Europa. 2013 spelade han in albumet ”Aser Zkhritatey” i London.