Ny webb för 10 000 chefer i vården

Chefer och ledare i vården har fått en egen webb med verktyg för att utveckla ledarskapet och verksamheten. De nära 10 000 chefer och ledare som är medlemmar i Vårdförbundet har tillgång till särskilda verktyg på webbplatsen. Den särskilda webbplatsen är skapad för de nära 10 000 medlemmar i Vårdförbundet som är chefer och ledare i vården och i dagarna får samtliga information om webbplatsen. Drygt åtta av tio chefsmedlemmar i Vårdförbundet är kvinnor. Det mesta på webbplatsen är öppet för alla intresserade och där finns bland annat information om ledarens egen anställning och lön, material om personligt ledarskap tillsammans med regelverk kring anställning och vård. - Webbplatsen är ännu ett steg i vårt arbete för att ge bättre förutsättningar till chefer och ledare i vården. Vi hoppas att det vi erbjuder i form av kunskaper och fakta ger ny energi och bidrar till utvecklingen av vården, säger Vårdförbundets ordförande Anna-Karin Eklund. På hemsidan finns även självtester, texter om mentorskap, svåra samtal och förbättringskunskap samt rubriker som ”Värna om andra - men glöm inte dig själv” och ” Att orka med - glöd utan att brinna”. Hemsidan har direktadressen www.vardforbundet.se/minsidaledare. De som är medlemmar i Vårdförbundet får tillgång till ytterligare stöd när det gäller exempelvis löneprocessen ur ett chefsperspektiv. Alla chefer och ledare i Vårdförbundet får information om satsningen via e-post och vykort. Under året kommer sajten att utvecklas ytterligare, exempelvis med aktuell lönestatistik och utvecklade avsnitt om utvecklingssamtal. Sedan 2004 ger Vårdförbundet ut tidningen LIV – Ledarskap i vården. LIV skickas gratis till chefer och ledare i Vårdförbundet som, enligt en läsarundersökning, anser att tidningen är ”inspirerande”, ”användbar” och en ”god kunskapskälla”. Mer information: Eva Jönsson, ansvarig för chefs- och ledarfrågor: 08-14 77 19 Kommentarer: Anna-Karin Eklund, ordförande för Vårdförbundet: 070-661 87 89 Vårdförbundets 112 000 medlemmar är sjuksköterskor, barnmorskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor. Vårdförbundet vill att vården ska utgå från, och anpassas till, individens behov så att alla får rätt till god och lika vård, i alla skeden av livet. Det förutsätter att dagens stuprör och gränser ersätts av helhetssyn och samverkan - vilket stärker individen och gör att vårdens resurser används bättre. VÅRDFÖRBUNDET, Adolf Fredrik Kyrkogata 11, Box 3260, 103 65 Stockholm telefon 08-14 77 00, fax 08-411 42 29, www.vardforbundet.se