Pressinbjudan - Vem förlorar på krisen och vad gör facket åt det?

Välkommen till ett TCO-seminarium där vi diskuterar hur olika grupper påverkas av lågkonjunkturen. Seminariet anordnas med anledning av FN-dagen den 24 oktober med koppling till FN:s deklaration om alla människors lika värde.

13.00 Seminariet inleds av Anna-Karin Eklund, förbundsordförande Vårdförbundet samt vice ordförande TCO.

13.10 Paulina de los Reyes, Uppsala Universitet, föreläser på temat Finanskriser och hur dessa påverkar olika grupper ur ett historiskt perspektiv.

13.40 Eva Nikell, projektledare för Växthuset på DO: Att växa på jobbet - vad är det som krävs?

14.10 Kaffepaus

14.30 Roland Spånt, före detta chefsekonom TCO: Vilka drabbas av krisen?

15.00 Paneldiskussion mellan Annette Carnheden, förbundsordförande ST, Cecilia Mårtensson, förhandlingschef Finansförbundet, Nicklas Hjert, förhandlingschef Unionen, Anders Hammarberg, förhandlingschef SKTF och Anna-Karin Eklund, förbundsordförande Vårdförbundet

Seminariet leds av Devrim Mavi från tidskriften Arena.

Tid: Fredagen den 23 oktober klockan 13.00-16.00

Plats: Unionen, Olof Palmes Gata 17

Välkomna!

Kontakt:

Anna Kelfve, pressekreterare, 070-310 30 09

anna.kelfve@vardforbundet.se

Vårdförbundet är ett partipolitiskt obundet yrkesförbund. Hos oss samlas cirka 110 000 medlemmar från fyra unika yrken - barnmorskor, biomedicinska analytiker, röntgensjuksköterskor och sjuksköterskor. Samtliga legitimerade och med kunskaper och erfarenheter som garanterar en trygg och säker vård. Vår uppgift är att medverka till de bästa villkoren och skapa förutsättningar för varje medlem att utveckla sitt yrke och förbättra vården.

VÅRDFÖRBUNDET, Adolf Fredriks Kyrkogata 11, Box 3260, 103 65 Stockholm

08-14 77 00, presskontakt@vardforbundet.se, www.vardforbundet.se