Utredningens slutsats lika sorglig som fel - Vårdföretagarnas remissvar till Reepalu-utredningen.

Vårdföretagarna riktar skarp kritik också mot det andra delbetänkandet från Reepalu-utredningen. Kritiken gäller framför allt utredningens grundtes att ökade kvalitetskrav måste kombineras med ett vinsttak. Modellen till vinsttak skulle innebära att åtta av tio privata utförare inte kan leva vidare. Både vinstutdelande och idéburna företag skulle drabbas. Utredningen har heller inte tagit det helhetsgrepp kring kvalitetsfrågorna som tilläggsdirektivet syftade till.

- Utredningens slutsats att det är alltför svårt att mäta kvalitet i vård- och omsorgsverksamheter är lika sorglig som fel. Privata vård- och omsorgsgivare vet att uppföljning är en viktig del av kvalitetsarbetet. Det är Vårdföretagarnas bestämda åsikt att samtliga utförare – offentliga och privata – borde omfattas av samma krav på systematisk uppföljning och redovisning av kvalitet, säger Håkan Tenelius, näringspolitisk chef Vårdföretagarna.

-Utredningen och regeringens hantering av den innebär våld på det svenska utredningsväsendet. Regeringen har ju redan gjort upp med Vänsterpartiet, innan remissrundan av slutbetänkandet är klar. Och trots invändningar från myndigheter och andra experter går regeringen fram med delar av förslaget som är de mest skadliga för välfärden, säger Håkan Tenelius, näringspolitisk chef Vårdföretagarna.