Renässansmänniskor intar Medelhavsmuseet

Renässansmänniskor intar Medelhavsmuseet

I år är det 500 år sedan Leonardo da Vincis bortgång. För att uppmärksamma detta universalgeni arrangerar Medelhavsmuseet i samarbete med Bohm Bohm Room den interaktiva föreställningen Renässansen den 16 november - en helkväll som samlar några av vår tids mest genreöverskridande artister.

Med Renässansen presenterar Medelhavsmuseet ett helt nytt koncept för sina besökare. Under denna interaktiva föreställning kommer 300 deltagare att föras mellan olika rum i museet som förvandlas under endast denna kväll. I rummen blandas musik, performance, dans och bildning för att gestalta tre av Leonardo da Vincis klassiska mästerverk. Nattvarden, Mona Lisa och Den Vitruvianske Mannen framställs i ett omslutande och samtida format.

I föreställningen kommer besökarna vara med om en intim upplevelse med unika framträdanden. De medverkande artisterna kommer vara Off The Meds, QUARTO, Ofelia Jarl Ortega och Princess Prada. Gemensamt för dessa konstnärer är deras sätt att, som samtida renässansmänniskor, obehindrat röra sig mellan olika kreativa fält som musik, konst, mode, performance, dans och poesi.

"Få känner till hur mångfacetterad Leonardo da Vinci verkligen var. Han var ett universalgeni med osannolik talang, en gränsöverskridande festfixare. Han rörde dig obehindrat mellan konst, vetenskap och teknik, hela tiden före sin tid. När man nu världen över uppmärksammar hans 500 årsjubileum vill vi bjuda in till en kväll i Leonardo da Vincis anda. En gränsöverskridande totalupplevelse i tre akter."
Ann Follin, överintendent Världskulturmuseerna

Artister

Off The Meds - Producenterna Adrian Lux, Carli Löf, och Måns Glaeser tillsammans med MC:n Kamohelo Khoaripe har snabbt gjort sig kända med projektet Off The Meds för sitt lekfulla och experimentella take på elektronisk dansmusik. Sydafrikansk rap, sång och chant i ett möte med tre svenska producenters olika stilar är vad som utgör Off The Meds unika sound – något som dessutom lyfter ytterligare en nivå när gruppen framträder live som är som ett performance i sig. Kvartetten nominerades till P3 Guld årets dans 2019.

QUARTO - Koreograferna Anna af Sillén de Mesquita och Leandro Zappala har arbetat tillsammans sedan 2003 och utvecklar långsiktiga och fysiskt utmanande verk som utgår ifrån tvärvetenskaplig forskning. De ifrågasätter vår tid genom att utmana människans mening och existens. De ställer sig utanför det egna jaget och avhumaniserar sig själva och betraktaren. De gestaltar liv, död och vår omvärld och är en motståndsrörelse till 2000-talets snabba flöde. 2018 mottog de Birgit Cullberg-stipendiet.

Ofelia Jarl Ortega - Ofelia är koreograf och performer med bas i Stockholm. Hennes arbeten kretsar kring sårbarhet och femininitet, ofta med suggestiv erotisk estetik. Hennes arbeten har visats på bland annat ImPulsTanz (Wien), MDT (Stockholm), Inkonst (Malmö), Dansstationen (Malmö), Les Urbaines (Lausanne) och Manifesta11 (Zürich). 2018 mottog hon Young Choreographers’ Award vid den internationella dansfestivalen ImPulsTanz i Wien, för sitt senaste verk “B.B.”

Princess Prada - Baserad i Stockholm och London gör Princess Prada (Carla Garlaschi) föreställningar, videor och installationer som är sammanflätade av låtar och design. Som konstnär utforskar hon dagens olika underhållningsgenrer från såpopera och reggaeton till fan-fiction. Musiken är dansant, organisk och starkt beroendeframkallande. Reggeaton-traditionen har sina rötter i Puerto Rico och de latinska strömningarna är påtagliga.

Faktaunderlaget om Leonardo da Vinci är framtaget i samarbete med Ateljé Catellani AB.

För mer information, intervjuer och pressackreditering till kvällen - vänligen kontakta:

Maja Hjort, maja@bohmbohmroom.com, 073 - 768 73 11

För mer information kontakta:
Sandra Rathsman, Kommunikatör
sandra.rathsman@varldskulturmuseerna.se