Bakläxa till EUs fiskeministrar i laxfrågan

EU-ministrarnas kompromiss om att minska laxkvoterna i Östersjön med 51 procent är långt ifrån tillräckligt så länge tjuvfisket finns kvar. Och det är upprörande och oacceptabelt att laxfisket i Finska viken inte minskas alls.

Det säger Världsnaturfonden WWF i en kommentar till besluten på fiskerådsmötet i Luxemburg den 21 oktober.

WWF ser allvarligt på att svenska regeringen – som förespråkar att hållbart fiske ska baseras på vetenskap, försiktighetsprincipen och ekosystemansatsen – inte ville följa Internationella Havsforskningsrådet (ICES) råd att minska laxfångsterna med 79 procent. För att rädda den vilda laxen måste försiktighetsprincipen följas tills det illegala fisket är stoppat, säger WWF.

– Det är beklagligt att Östersjöländernas fiskeministrar inte gjort tillräckligt för att stoppa det illegala laxfisket trots att detta varit känt sedan 1980-talet. Om ministrarna agerat hade läget varit ett helt annat idag. Resultatet av den oansvariga förvaltningen drabbar nu både det vilda laxbeståndet och det seriösa småskaliga yrkesfisket hårt, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare för WWF.

WWF uppmanar nu Östersjöländernas fiskeministrar att göra följande för att rädda den vilda laxen:

• Följ den vetenskapliga rådgivningen som värnar försiktighetsprincipen
  • Stoppa det illegala fisket
  • Åtgärda bifångsterna och dumpningen av lax till havs
  • Inför lagstiftning som förbinder kraftbolag att bygga fria passager förbi kraftverksdammar i angränsande älvar för att öka laxens möjlighet att leka och reproducera sig.

WWF välkomnar beslutet att följa torskförvaltningsplanen 2012 som är en förutsättning för återhämtningen av Östersjöns torskbestånd. Det innebär en höjning av kvoten med 15 procent för det östra beståndet och 13 procent för det västra.

WWF beklagar beslutet att kvoten för rödspätta endast minskar med 5 procent. Läget för rödspättan är mycket skört och vetenskapligt underlag saknas. Rådet från ICES och EU -kommissionen är att minska den totala fångsten med 25 procent baserat på försiktighetsprincipen.

Men det finns också ljuspunkter. WWF ser positivt på att flera beslut när det gäller Östersjöbestånden i större utsträckning nu följer den vetenskapliga rådgivningen.

Fakta:
Lax Östersjön– ICES och EU-kommissionen föreslog -79 %. Ministerrådet beslöt -51 %
Lax finska viken – ICES och EU-kommissionen föreslog – 29 %. Ministerrådet beslutade samma kvot som 2011, dvs ingen minskning av fisket.

Jenny Fors, fiskepolicyansvarig WWF 070-513 77 64
Marie von Zeipel, pressansvarig WWF, 08-624 74 03, 070-629 10 77