OBS! PRESSKONFERENSEN FLYTTAD – Etanolsatsning i Östafrika

Allt fler svenska och europeiska bilister tankar etanol och förnybara bränslen som ett steg bort från smutsiga fossila bränslen. Det mesta importeras från Brasilien.

I klimatkrisens skugga fortsätter jakten på biobränslen att locka företag att exploatera Östafrikas rika natur. Utländska investerare står på kö för storskaliga odlingar i Tanzania och Moçambique i Östafrika. Utan bra kontroll kan effekterna bli ödesdigra för både djur och människor, exempelvis i Rufijideltat i Tanzania.

Kraven på hållbar etanol måste skärpas, anser WWF som nu startar en kampanj.

WWF berättar mer om granskningarna av biobränslesatsningar i Östafrika på en presskonferens. Vi presenterar också en SIFO-undersökning om svenskarnas krav på hållbara miljöbränslen och upprop till bensinbolag.

Deltar gör: Mariann Eriksson, kommunikationschef, Allan Carlson, tropikexpert och Peter Roberntz, biobränsleexpert. På plats finns också en representant från WWF i Tanzania.

OBS! Ny tid: Tisdag 18 november kl 10.00 (inkl. lunch)

Plats: Pressklubben, Vasagatan 50, Stockholm

VÄLKOMNA!

För frågor och anmälan till presskonferensen, kontakta:

Marie von Zeipel, pressansvarig, WWF, 08-624 74 03, 070-629 10 77

Världsnaturfonden WWF är med sina närmare fem miljoner supportrar
en av världens ledande ideella miljö- och naturvårdsorganisationer.

WWF arbetar för att hejda förstörelsen av jordens naturliga livsmiljöer och bygga en framtid där människor lever i harmoni med naturen genom att:
- bevara världens biologiska mångfald
- verka för att förnybara naturresurser används på ett hållbart sätt
- minska föroreningar och ohållbar konsumtion.