Ökat engagemang för natur och miljö hos svenska kungafamiljen

Kronprinsessan Victoria har valts in i Världsnaturfonden WWFs förtroenderåd vid årsmötet som ägde rum den 17 maj. - Jag har ett stort intresse och engagemang för naturen. När miljö- och naturfrågorna blir allt viktigare är det självklart för mig stötta WWFs viktiga naturvårdsarbete över hela världen, säger kronprinsessan Victoria. Sedan starten av WWF i Sverige 1971 har kung Carl XVI Gustaf varit ordförande i WWFs förtroenderåd. Genom kronprinsessan har nu har ytterligare en medlem av kungafamiljen engagerat sig. WWFs förtroenderåd består av ett 50-tal representanter från organisationer, näringsliv och forskarvärlden. Representanternas roll är att aktivt stödja organisationens arbete och fungera som en länk till beslutsfattare inom samhällets olika sektorer. Kronprinsessan är invald som personlig ledamot. - Vi är mycket glada att kronprinsessan har tackat ja till att ingå i förtroenderådet. Det blir en extra styrka för oss att ha en representant för den unga generationen med oss i arbetet och vi är övertygade om att hon kommer att göra en viktig insats, säger Lars Kristoferson, generalsekreterare på WWF. Fakta: Världsnaturfonden WWF är en av världens ledande naturvårdsorganisationer med närmare 5 miljoner supportrar över hela världen och projekt i 100 länder på fem kontinenter. WWF Sverige har cirka 138 000 supportrar. WWFs mål är att bevara den biologiska mångfalden, verka för hållbar användning av förnybara naturresurser och minska föroreningar och överkonsumtion. Bild för fri nedladdning finns på www.wwf.se (pressrum) För frågor, kontakta: Lars Kristoferson, generalsekreterare WWF, 08-624 74 03, 070-629 10 77 Marie von Zeipel, pressekreterare WWF, 070-371 69 04, mobil - 070-629 10 77 Nina Eldh, informationschef vid hovet, 08-40 2 60 58