WWF till svenska Europaparlamentariker: Missa inte chansen att få en tuff EU-lag mot olagligt virke

I morgon tisdag ska Europarlamentets miljöutskott rösta om ett lagförslag mot olagligt virke som tagits fram av EUs jordbruksministrar.

– WWF uppmanar de svenska parlamentarikerna att rösta för skärpningar i tilläggsförslagen. EU och Sverige får inte missa tåget, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare på WWF.

Jordbruksministrarnas förslag måste skärpas på flera viktiga punkter för att inte bli en papperstiger, menar WWF.

– Förutom ett förbud krävs kännbara påföljder för den som inte följer lagstiftningen. Hela kedjan från skog till konsument måste ingå. Också miljölagstiftningen och ursprungsbefolkningars landrättigheter måste respekteras i ursprungslandet.

WWF har fått tillgång till ett brev från svenska regeringen till de svenska Europaparlamentarikerna. I detta s k non paper varnar regeringen för effekterna från flera av tilläggsförslagen som miljöutskottet ska ta ställning till.

– Det är skräckpropaganda att hävda att trä som material och svenskt näringsliv skulle skadas allvarligt av en effektiv lagstiftning mot olagligt virke. Vi är helt övertygade om att både trä och ansvarfulla företag har allt att vinna på att på få bort det problem som import av billigt olagligt virke innebär. Många europeiska företag stödjer därför en skärpt lag, säger Lasse Gustavsson.

WWF har länge arbetat för en effektiv lagstiftning mot import av illegalt avverkat virke till EU. Enligt OECD står illegalt avverkat virke för omkring 40 procent av allt virke som handlas i Kina, Ryssland och de tropiska länderna. En viktig drivkraft bakom avskogningen är i-ländernas ökande efterfrågan på billigt virke och träprodukter. Enligt en WWF-rapport importeras uppskattningsvis 27 miljoner kubikmeter olagligt virke till EU varje år. Det motsvarar en knapp femtedel (16-19 procent) av EUs totala virkesimport.

Bakgrundsfakta

Svenska ledamöter och suppleanter i Europaparlamentets miljöutskott är:

Christofer Fjellner (m), Marit Paulsen (fp), Carl Schlyter (mp), Marita Ulvskog (s), Åsa Westlund (s).

Regeringens brev, s k non paper, till svenska Europaparlamentarikerna bifogas.

Läs mer om olaglig avverkning och handel med olagligt virke:

Läs WWFs rapport ”Illegal Wood for the European Market”:

För mer information, kontakta:

Lasse Gustavsson, generalsekreterare, WWF

Tfn: 08-624 74 02, 070-105 30 55

Marie von Zeipel, pressansvarig, WWF

Tel: 08-624 74 03, 070-629 10 77

marie.vonzeipel@wwf.se

Världsnaturfonden WWF är med sina närmare fem miljoner supportrar en av världens ledande ideella miljö- och naturvårdsorganisationer. WWF arbetar för att hejda förstörelsen av jordens naturliga livsmiljöer och bygga en framtid där människor lever i harmoni med naturen genom att: - bevara världens biologiska mångfald - verka för att förnybara naturresurser används på ett hållbart sätt - minska föroreningar och ohållbar konsumtion. För mer information: www.wwf.se

• europarlamentets
  • eu