Nu öppnar världsutställningen 1001 Inventions

Nu öppnar världsutställningen 1001 Inventions

Nu öppnar världsutställningen 1001 Inventions på Värmlands Museum

Utställningen har redan setts av mer än 3 miljoner människor i städer som New York, Washington och London. Hillary Clinton (invigningstalade i Washington) och Prins Charles är några av de som lovordat 1001 Inventions – och när utställningen äntligen gör nordisk premiär är det på Värmlands Museum i Karlstad med kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth, Margot Wallström och Prins Carl Philip.

- Utställningen ska inspirera barn och unga att satsa på naturvetenskap och teknik, men också ge en bild till den västerländska historieskrivningen. Det tycker jag gör utställningen särskilt intressant, säger kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth.

1001 Inventions är en prisbelönt, internationell idé- och vetenskapshistorisk utställningssuccé som lyfter fram vetenskapliga och kulturella bedrifter under den muslimska civilisationens guldålder mellan åren 600 och 1600.

Utställningen har ägt rum i storstäder som Washington, New York, Doha, London och Istanbul. I Washington höll USA:s förra utrikesminister, Hillary Clinton invigningstalet och i London var det Prins Charles som skrev förordet till boken som följer utställningen. När 1001 Inventions kommer till Sverige och Karlstad är det kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth, Margot Wallström och Prins Carl Philip som inviger utställningen.

Den 1000 m2 stora utställningen kompletterar den västerländska historieskrivningen och visar att vi delar kulturarv globalt och lyfter fram en mycket viktig förutsättning för utveckling: en öppenhet för influenser och påverkan från olika kulturer.

Invigning fredag 30 aug kl 14.00 i Museiparken
Obs! Utställningen öppnar kl 15.00

Prins Carl Philip och kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth inviger
Festen fortsätter på lördag, i och omkring Värmlands Museum. Aktiviteter för barn och vuxna,
Ale Möller Bandspelar 13.00–14.30 mm.

Premiäröppet: fredag 15.00–20.00

lördag 10.00–17.00
söndag 11.00–16.00

Fri entré för alla under 25 år.

1001 Inventions - Discover the Muslim Heritage in Our World
Värmlands Museum 30 augusti 2013 till 19 januari 2014

Utställningen är 1000 kvadratmeter med 60 interaktiva stationer och bygger på sju olika teman:

Sjukhus lär ut hur gamla lärdomar om hälsa har influerat dagens medicin.
Hem
visar tusenåriga uppfinningar som fortfarande har betydelse för vårt vardagsliv.
Marknad
berättar om hur tongivande idéer spreds genom resor och handel.
Skola
pekar på bibliotekens och lärandets koppling till historien.
Stad
förklarar varför öst och väst har ett gemensamt arkitektoniskt arv.
Värld
berättar om upptäcktsresande för 1000 år sedan.
Universum
visar hur astronomer vidgade vår uppfattning om universum.

Utställningen har fått flera utmärkelser och prisats för sin pedagogik. Hittills har över tre miljoner personer tagit del av 1001 Inventions: Discover the Muslim Heritage in Our World.

Utställningen är producerad av stiftelsen FSTC (Foundation for Science Technology and Civilisation), en brittisk ideell vetenskaplig, ickereligiös och ickepolitisk organisation.

För mer information www.varmlandsmuseum.se