VARTA AG ökar lönsamheten och bekräftar samarbete med biltillverkare inom v4Drive-området

• Koncernens försäljning under de tre första månaderna 2021 ökade med 2,9 % från 198,5 miljoner euro till 204,3 miljoner euro jämfört med samma period året innan.
  • Justerad EBITDA uppgick till 59,9 miljoner euro (första kvartalet 2020: 51,7 miljoner euro). Det är en ökning med 15,9 procent jämfört med året innan.
  • Ny segmentbeteckning betonar fokus på litiumjonverksamhet: "Microbatteries & Solutions" kommer att kallas "Lithium-Ion Solutions & Microbatteries" i framtiden.
  • Försäljningen inom detta segment ökade med 2,7 % till 121,9 miljoner euro (2020: 118,7 miljoner euro).
  • Segmentet Hushållsbatterier fortsätter att utvecklas mycket positivt. Försäljningen inom divisionen Energy Storage Systems fördubblades från året innan.
  • Batterier för hushållsbruk: Försäljningen ökade med 3,4 % till 82,4 miljoner euro (2020: 79,7 miljoner euro)
  • Första kunden från fordonssektorn för nya litium-jon rundcell V4Drive
  • Konstruktion av pilotlinjen för litium-jon rundceller i fas
  • Framöver planeras större litium-jon runda celler

VARTA AG fortsätter sin framgångsrika litium-jon strategi med nya batteriformat. För den nya högpresterande rundcellen V4Drive i formatet 21700 finns nu en första kund från fordonssektorn. Dessutom meddelade teknikföretaget från Ellwangen (Baden-Württemberg) att det också planerar att utveckla nya större litium-jon rundceller i framtiden. Under första kvartalet 2021 ökade VARTA koncernens omsättning med 2,9% till 204,3 miljoner euro jämfört med samma period föregående år. Justerad EBITDA ökade med nästan 16% till 59,9 miljoner euro.

"VARTA har ytterligare ökat sin lönsamhet. Vi är optimistiska inför det andra halvåret”, säger Herbert Schein, VD för VARTA AG. "Alla segment fortsätter att bidra till tillväxten i vårt företag och kunde ytterligare öka de goda siffrorna. Egenskaperna hos våra nya litium-jon rundceller möter ett stort kundintresse. På så sätt öppnar vi nya och större affärsområden. Samtidigt har vi också lyckats vinna en första kund inom fordonssektorn för vår V4Drive. VARTA fortsätter att vara framgångsrikt med sin innovationsstrategi." Särskilt under andra halvåret förväntar sig VARTA en ökning av försäljnings- och affärsresultat på grund av nya kundorder inom segmentet True Wireless Stereo Headsets (TWS). "För att understryka vårt fokus på den framgångsrika verksamheten med våra litium-jon batterier har vi beslutat att kalla vårt Microbatteries & Solutions-segment litium-jon lösningar och mikrobatterier i framtiden", säger Schein.

Armin Hessenberger, CFO för VARTA AG, tillägger: "VARTA är ett helt friskt företag. På grund av vår ytterligare ökning av lönsamheten och vår låga skuldsättning har vi möjlighet att fortsätta investera kraftigt i litium-jon verksamheten och samtidigt betala utdelning till våra aktieägare för första gången. Beslutet kommer att fattas på årsstämman nästa månad."

Segmentet Litium-jon lösningar och mikrobatterier växer med 2,7%

Försäljningen inom segmentet Litium-Ion Solutions & Microbatteries ökade från 118,7 miljoner euro till 121,9 miljoner euro under räkenskapsåret 2021. Det motsvarar en försäljningstillväxt på 2,7 procent jämfört med föregående år. Utvecklingen av uppladdningsbara litium-jon celler för högteknologiska konsumentprodukter, särskilt för trådlösa premiumhörlurar (TWS), var som förväntat. Den negativa effekten av växelkursutvecklingen USD/EUR och prisjusteringen inom det icke-strategiska monteringsområdet, d.v.s. nya kundprojekt kommer att påverka försäljning och resultat under andra halvåret.

Produktgrupperna Microbatteries och Power Pack Solutions har utvecklats mycket positivt. När det gäller hörapparatsbatterier gynnas VARTA av den ökade efterfrågan på uppladdningsbara litium-jon celler. Den höga tillväxten fortsätter i verksamheten med Power Pack Solutions.

Justerad EBITDA steg från 40,8 miljoner euro till 45,9 miljoner euro (+12,5 procent), vilket innebär en oproportionerlig ökning jämfört med försäljningen. Resultatökningen är resultatet av ytterligare produktivitets- och effektivitetsökningar. Detta resulterar i en justerad EBITDA-marginal på 37,6% i förhållande till försäljningen, en förbättring med 3,3 procentenheter i den justerade EBITDA-marginalen jämfört med föregående år.

Segmentet Hushållsbatterier fortsätter att utvecklas positivt, stor efterfrågan på energilagring

I segmentet Hushållsbatterier ingår konsumentbatteriverksamhet och energilagringslösningar. Försäljningen under räkenskapsåret 2021 ökade från 79,7 miljoner euro till 82,4 miljoner euro. Det motsvarar en försäljningsökning på 3,4 procent från året innan. Justerad EBITDA steg från 10,9 miljoner euro till 13,9 miljoner euro (+27,5 procent), vilket innebär en oproportionerlig ökning jämfört med försäljningen.

Konsumentbatteriverksamheten har avsevärt förbättrat sin lönsamhet jämfört med samma kvartal föregående år genom att fokusera på varumärkesverksamheten. Energilagringsverksamheten växte mycket dynamiskt under räkenskapsåret och fördubblades jämfört med samma kvartal föregående år och kunde därmed ta ytterligare marknadsandelar. Den justerade EBITDA-marginalen är 16,9% i förhållande till försäljningen, en förbättring med 3,2 procentenheter jämfört med föregående år och fortsätter ge tillväxt likt det framgångsrika fjärde kvartalet 2020.

Utsikter: Nya litium-jon rundceller öppnar nya marknader, pilotlinje lansering

Kärnmarknadernas strukturella tillväxt, en stark marknadsposition på dessa kärnmarknader och de fortsatt höga investeringarna i produktionskapacitetens expansion kommer att leda till en positiv affärsutveckling under 2021. Dessa utsikter baseras på antagandet om konstanta växelkurser.

Bolaget befinner sig fortfarande i en mycket god position med tanke på den globala Covid-19-pandemin och fluktuerande infektionshastigheter. Produktionen på de egna anläggningarna har pågått utan avbrott sedan pandemins början och det har inte påverkat leveranskedjorna. [1]

Nya kundprojekt och beställningar inom CoinPower-divisionen kommer att påskynda den positiva affärsutvecklingen under andra halvåret. Dessutom kommer utvecklingen av nya litium-jon rundceller att öppna upp ytterligare affärsområden. Byggandet av pilotlinjen för de nya litium-jon rundcellerna i formatet 21700 på Ellwangen-anläggningen fortskrider enligt plan. Pilotproduktionen startar i slutet av året.

Kvartalsrapport på:

[1]  Nedskrivningar av våra kunders verksamhet till följd av COVID-19 kan inte uteslutas, liksom valutakursfluktuationer mellan USD och EUR. Vid tidpunkten för detta meddelande kunde dessa effekter inte förutses och kunde därför inte beaktas i planeringen.

Datum:
den 17 juni 2021 - Årsstämma
den 13 augusti 2021 - Halvårsrapport 2021
den 11 november 2021 - Interimsmeddelande 3:e kvartalet 2021

Media contact:
Bernhard Wolf
Head of Investor Relations
Tel: +49 79 61 921-2969
E-Mail: bernhard.wolf@varta-ag.com

Dr. Christian Kucznierz
Head of Corporate Communications
E-Mail: christian.kucznierz@varta-ag.com