VARTA öppnar ny litiumjoncellsfabrik i Nördlingen

Teknikföretaget, med huvudkontor i Ellwangen, utökar sin produktionsyta i Bayern till totalt 60 000 kvadratmeter. VARTA AG:s VD Herbert Schein ser expansionen som ett viktigt steg i bolagets tillväxtstrategi och som ett bidrag till att säkra Tyskland som affärsplats för batteriteknik. För Bayerns ekonomiminister Hubert Aiwanger säkrar VARTA:s flaggskeppsprojekt bayerskt mervärde i en viktig strategisk teknik.

VARTA AG öppnade sin nya litiumjoncellsfabrik i Nördlingen på måndagen. Den nya byggnaden, som erbjuder totalt 15 000 kvadratmeter produktionsyta på två våningar invigdes i närvaro av Bayerns ekonomiminister och vice premiärminister Hubert Aiwanger och ordföranden i VARTA AG:s styrelse Herbert Schein. Den nya byggnaden är ett viktigt steg för VARTA i sin tillväxtstrategi. I och med den nya fabriken har företaget nu en total produktionsyta på 60 000 kvadratmeter i Nördlingen och därmed infrastrukturen för ytterligare tillväxt. Nya kundorder pågår redan i den lokala produktionen.

Herbert Schein: "Vi är i en tekniktävling. Om du vill ligga i framkant måste du alltid presentera nya och alltid bättre batterier. Det är precis vad VARTA gör. Folk vill vara självständiga. De vill ha maximal flexibilitet – både privat och professionellt. Eftersom så är fallet behövs innovationer för mobil och tillförlitlig energi. VARTA levererar dem i form av högpresterande litiumjonceller för ett brett spektrum av applikationer." Schein betonade att det behövs en politisk vilja och vision för att upprätthålla innovativ styrka och teknik i Europa, som ett affärsläge i Tyskland. "Idag är batteriet framtidens strategiska komponent. Det var ett politiskt beslut på högsta nivå att främja forskning och utveckling av batteriteknik i Europa. Och det var rätt," sa Schein.

Hubert Aiwanger: "VARTA:s projekt för att industrialisera battericellsproduktionen är inte bara ett steg framåt för miljöskyddet. Med sitt holistiska fabrikskoncept är det en modell för helt sluten digitalisering. En hållbar och klimatneutral produktion av litiumjonbattericeller utgör ett viktigt bidrag till industripolitiken för Tysklands framtid. Förutom elektromobilitet används batterier inom fler och fler användningsområden. Det ligger i vårt strategiska intresse att återvinna marknadsandelar inom denna nyckelteknologi. För detta ändamål behöver Tyskland en lönsam produktion av litiumjonceller i konkurrens skala. Med Nördlingen kommer regionen att få framtidssäkrade jobb. Det är ett bra exempel på den bayerska delstatsregeringens tekniköppna och fokuserade finansieringspolitik."

I Nördlingen producerar VARTA främst de små litiumjoncellerna som används i premium true wireless stereoheadset (TWS), till exempel. Dessa celler, som kallas CoinPower, möjliggör integrering av applikationer som brusreducering eller röststyrning i Bluetooth-headset som kan bäras trådlöst i örat. VARTA är en innovation och teknikledare inom många områden inom litiumjonteknik. Med den ultrahögprestandacell som heter V4Drive har företaget just presenterat en produkt som främst kan användas inom hem & trädgård och fordonsindustrin. Intresset för denna litiumjon rundcell i formatet 21700 är från kundernas sida stort på grund av de speciella produktegenskaperna. Således kan cellen laddas fullt på bara sex minuter. Dessutom förblir det effektivt även vid låga temperaturer. Produktionen av denna cell på en pilotlinje i Ellwangen kommer att starta i slutet av året.

VARTA nybygge i Nördlingen - Foto: Nördlingen

I trevåningshuset i Nördlingen ingår inte bara produktionsområdena utan även den nya VARTA-restaurangen för de anställda på platsen. Den nya byggnaden, som ligger i anslutning till de befintliga byggnaderna, ritades och byggdes under aspekter av klimatvänlighet. Produktionen förväntas under de kommande två åren uppnå CO2- neutralitet. Till exempel används spillvärmen från maskinerna för byggnadens luftkonditionering och produktionens torkrum.

Notis:
Bilder från dagen, inklusive den icke-media-offentliga turnén av Herbert Schein och Hubert Aiwanger, kommer att finnas tillgängliga för nedladdning efter evenemanget på: https://energie.themendesk.net...

Media contact:
Christian Kucznierz
Head of Corporate Communications
Tel: +49 79 61 921-2727
E-mail: christian.kucznierz@varta-ag.com

• Industri, tillverkning

• varta
  • energi
  • fabrik
  • varta ag