VASA Bryggeri återlanserar dryckesmärke från 1905: Pomril Special

VASA Bryggeri i Sundsvall jubilerar sina 20 år på marknaden genom att återlansera en klassiker i ett nytt, efterlängtat format: Pomril Special med smak av äpple/apelsin. Produkten kommer finnas både som fullsockrad och sockerfri samt i storlekarna 33 cl, 50 cl och 150 cl. Officiell lanseringsdag är 19/4 2018.

Pomril är en äppelbaserad dryck och ett av Sveriges äldsta dryckesmärken från 1905. Varumärket har funnits i VASA Bryggeris ägo ända sedan 1999. Pomril tillverkades av bryggeriet mellan 1999 och 2003, men fasades ur sortimentet då företaget hade andra produkter i liknande smakgenre på marknaden samtidigt. Men nu är det alltså dags för Pomril att se dagens ljus på nytt igen, och den här gången som specialutgåva med smak av både äpple och apelsin samt under namnet Pomril Special.

- Det finns en stor efterfrågan på marknaden av läsk inom smakriktningen äpple/apelsin, och det är en smakkombination vi tidigare hållit med i sortimentet. Många konsumenter hör dagligen av sig till oss med värdefull feedback och önskemål, och denna återlansering grundar sig i alla de önskemål vi fått in som föreslagit att vi borde erbjuda en produkt med smak av äpple/apelsin, säger Niclas Nilsson, VD på VASA Bryggeri.

Dubbelt så gott med mycket mer smak
Med siktet inställt på kvalitet och god smak kommer Pomril Special att fylla en önskvärd position på marknaden. Tack vare dryckens höga aromhalt tillsammans med ett av världens finaste vatten, blir smakupplevelsen unik i sitt slag. Kombinationen av den runda äppelsmaken tillsammans med frisk apelsin har länge varit en klassisk smakfavorit, som nu kommit till VASA Bryggeri för att stanna.

- Läsk som tillverkades förr smakade mycket mer än den läsk som produceras idag. Det märker vi tydligt eftersom vi utgår från originalrecept i våra nostalgiska klassiker. Vi på VASA Bryggeri vill värna om det gamla hantverket, med smaken och kvaliteten i fokus. Speciella aromer och smakunika extrakt är dyra insatsvaror och där snålar vi inte, eftersom vi sätter smak och kvalitet högst. Detta ser vi som viktigt för att möta våra kunders efterfrågan och fortsätta utvecklas. Vi ser Pomril Special som en fin balans där gammalt möter nytt; en återlanserad klassiker som passar bra in på vår målsättning, det vill säga att det ska smaka ”dubbelt så gott”, säger Niclas Nilsson.

Pomril Special tillverkas med svenska råvaror och med omtanke för miljön. Exempelvis kommer vattnet till drycken från den norrländska källan Önskebrunnen i Kaptensdalen, som ligger knappt två kilometer från bryggeriet. Önskebrunnen hyser ett naturligt källvatten som anses vara ett av Europas allra bästa. Pomril Special kommer finnas både som fullsockrad och som sockerfri för att kunna avnjutas av alla. Den sockerfria versionen har verkligen fått en smak som överträffar mycket inom den kategorin, där smaken är nästintill identisk med den fullsockrade versionen. Båda varianterna tillverkas i storlekarna 33 cl, 50 cl och 150 cl.

Pomril Special kommer att finnas tillgänglig för konsumenter fr.o.m. 2018-04-19 i de flesta stora butikskedjorna inom dagligvaruhandeln och servicehandeln. Tillgången kan variera beroende på butik.

VASA Bryggeri, även känt som nostalgibryggeriet, startades för över 20 år sedan. Vår ambition har varit tydlig ända från start; att skapa drycker av allra högsta standard där kvaliteten aldrig får kompromissas.

Vi framställer i huvudsak klassiska gamla drycker efter originalrecept, med produktion i Njurunda strax utanför Sundsvall. Vår verksamhet genomsyras av kärnvärdena; nostalgi, kvalitet, unikhet, trygghet och miljö.

Läs gärna mer om oss på vår hemsida: http://vasabryggeri.se/

Niclas Nilsson

Presskontakt VD/Marknadschef 073-053 93 84