CykelVasan får exceptionellt höga betyg i ny undersökning

CykelVasan får exceptionellt höga betyg i ny undersökning

Undersökningsföretaget Rubin Research har på uppdrag av Vasaloppets genomfört en deltagarundersökning där syftet var att mäta vad deltagarna i CykelVasan 2011 tyckte om evenemanget. Liknande undersökningar gör Rubin Research även i samband med andra stora evenemang och de kan därför i sin analys fastslå att ”CykelVasan levererar en upplevelse till sin målgrupp som tydligt överträffar genomsnittet för stora evenemang i Sverige”. På onsdag 21 september släpps alla startplatser i CykelVasan 2012.

Svaren från de 812 respondenterna i årets undersökning visar att CykelVasan på kort tid tydligt har etablerat sig som ett eget evenemang med en egen identitet och en egen målgrupp och kopplingen till Vasaloppets vintervecka är inte lika viktig som den kanske var de första åren.

I analysrapporten från undersökningen konstaterar man att: ”CykelVasan 2011 levererar en oerhört stark upplevelse till deltagarna och evenemanget utvecklas år för år. Det framstår tydligt att evenemanget breddats från att i viss utsträckning ha varit ett evenemang för inbitna MTB-cyklister det första året till att numera vara ett evenemang som attraherar såväl topp som bredd i större utsträckning.”

CykelVasan som upplevelse
CykelVasan får väldigt höga betyg avseende upplevelseparametrarna totala helhetsintrycket (4,8 på en femgradig skala), känslomässig upplevelse (4,6), sportsliga upplevelsen (4,6) och stämning & atmosfär (4,5). Även kvalitets-parametrarna arrangemang & organisation (4,7) och sportslig kvalitet (4,5) får lika höga betyg.
– Att vi får så här mycket beröm är enormt roligt för oss som arrangörer och alla funktionärer som gör detta möjligt. Det stärker oss i att vi arbetar åt rätt håll och levererar något som ger deltagarna ett så positivt helhetsintryck av CykelVasan, säger Vasaloppets VD Jonas Bauer.

I de delar där evenemanget kan jämföra sig med Rubin Researchs databas med andra liknande stora svenska arrangemang, är det tydligt att CykelVasan med bred marginal överträffar index. De delar där CykelVasan är starkast i jämförelse med andra evenemang är just det totala helhetsintrycket, arrangemanget och organisationen.
– Det ska vara Vasaloppskvalité i allt vi gör och nu, efter tre år, börjar vi nå dit vi vill. Inte minst tack vare alla våra funktionärer som även sommartid bjuder på det där så viktiga lilla extra till deltagarna, säger Jonas Bauer.

Genomsnittsdeltagaren
Banans svårighetsgrad tycks väldigt väl anpassad efter ”genomsnittsdeltagaren”. 72 % svarar att banan var lagom/perfekt, 18 % tyckte att den var för lätt i någon mån, medan 10 % tyckte den var för avancerad i någon mån.

Undersökningen visar också att den genomsnittlige deltagaren använde en cykel som kostar ca 12.700 kronor och hade cyklat ca 49 kilometer och tränat ca 3,8 timmar övrig träning per vecka under den sista tremånadersperioden inför loppet.

Den vanligaste drivkraften för att delta i CykelVasan är den personliga utmaningen (50 %), följt av unikhet (44 %), medan 30 % deltog av samhörighets skäl. Andra anledningar som nämns frekvent är kvalitet (20 %) och utmana en kompis (17 %).

När blir CykelVasan 2012 fulltecknad?
Hela 94 % av årets deltagare svarar att det är mycket troligt eller till viss del troligt att de är med även nästa år.
– Vi ser med stor spänning fram emot morgondagen (21/9) när vi släpper de 9000 startplatserna i CykelVasan 90 km, avslutar Jonas Bauer.

Se filmerna om CykelVasan 2011:

Vasaloppets vintervecka 2012:
Lördag 25 feb: TjejVasan, 30 km Startplats Oxberg.
Söndag 26 feb: UngdomsVasan, 3/5/7/9 km. Startplats Hemus.
Fredag 2 mars: SkejtVasan, 30/45 km. Startplats Oxberg.
Fredag 2 mars: StafettVasan 9 km – 24 km. Startplats Sälen.
Söndag 4 mars: Vasaloppet, 90 km (FULLT). Startplats Sälen.

Vasaloppets Sommarvecka 2012:
Fredag 10 augusti:
CykelVasan 30/45 km. Startplats Oxberg.
Lördag 11 augusti: CykelVasan 90 km. Startplats Sälen.
Lördag 18 augusti: VasaStafetten 4,4–15 km löpstafett för tiomannalag. Startplats Sälen.
Söndag 19 augusti: StavgångsVasan 3/9/19 km. Startplatser Hemus, Eldris, Hökberg.

OBS!! Högupplösta bilder från Vasaloppets alla olika lopp:

Jonas Bauer, VD Vasaloppet
E-post: jonas.bauer@vasaloppet.se