Dalasegrar i VasaStafetten 2010

Dalasegrar i VasaStafetten 2010

Dalarnas Försäkringsbolag vann på lördagen herrklassen i 20-årsjubilerande tiomannastafetten VasaStafetten från Sälen till Mora. IFK Mora vann bland damerna och Solvikingarna Göteborg segrade i mixedklassen.

374 lag kom till start på Tjärnhedens IP i Sälen på lördagsmorgonen: 103 herrlag, 27 damlag och 222 mixedlag. Dessutom 20 sololöpare.

Den finska elitorienteringsklubben Ikaalisten Nouseva-Voima, som gjorde debut i VasaStafetten, växlade först i Smågan, Mångsbodarna, Tennäng och Risberg. Men i Risberg var ledningen bara åtta sekunder och på femte sträckan tog Dalarnas Försäkringsbolag (med flera löpare från IFK Mora) över ledningen genom Jonas Buud, och vid växlingen i Oxberg hade landslagsorienteraren Martin Johansson utökat ledningen till 5 minuter och 27 sekunder.

Sjunde sträckans Mårten Lång och åttonde sträckans Mattias Argårds drog båda ifrån ytterligare. I Eldris kunde Lars Suther lämna över till Joakim Engström, som då hade ett försprång på hela tio minuter före Ikaalisten. Joakim kunde sedan defilera i mål via gågatan och det klassiska Vasaloppsupploppet på sluttiden 5,18,40. Det finska laget blev tvåa i mål medan Noname Sportkläder från Linköping blev trea och fjolårstvåan Brandkårens IK från Stockholm blev fyra.

Slutmannen Joakim Engström kommenterade efter målgång:
– Det har gått skapligt, det var en tuff sträcka. Jag ville inte ”såsa” utan ville ligga på så gott det gick. Vi visste att Ikaalisten skulle bli vår vassaste utmanare, men det kändes stabilt när vi började dra ifrån. Vi hade satsat på ett jämnt lag över de olika sträckorna.

Årets vinnarlag Dalarnas Försäkringsbolag hade fem löpare som ingick i IFK Moras lag som vann VasaStafetten 2009. Tiden i mål i år var mer än tio minuter bättre än fjolårets segertid. Noterbart är också att Martin Johansson, Lars Suther och Joakim Engström tagit en ”dubbel” 2010, nämligen vunnit både StafettVasan (på skidor) och VasaStafetten!

IFK Mora vann damklassen efter en kamp med Brånan Girls från Åsarna. De bägge turades om att ligga i täten, men på sista sträckan sprang Moras Anna Långh ikapp och ifrån Katharina Sandström. Anna Långh berättar om sin sträcka:
– Efter kanske en kilometer kom jag ikapp Brånan. Sedan kollade jag aldrig bakåt igen, det var bara att löpa på.

Kranskullan för herrklassen, Helene Söderlund, sprang själv andrasträckan i Moras vinnande damlag. Hon var dessutom snabbaste dam på den sträckan!

De två bästa mixedlagen, Solvikingarna från Göteborg och Dalregementets IF från Falun, kom totalt nia respektive tia bland de 374 startande lagen.

Ett särskilt pris (5000 kr i träningsstipendium) delas ut till snabbaste dam- och herrlöpare på sträcka 6 Evertsberg-Oxberg. Årets pristagare blev Martin Johansson, Dalarnas Försäkringsbolag, 50,50, samt Ann-Louise Nilsson, Brånan Girls, 1,01,44.

20 sololöpare startade i VasaStafetten. Det var löpare som alltså sprang samtliga sträckor själva! Först i mål bland de 17 herrarna var förhandsfavoriten Juha Hietanen från Finland på tiden 7,54,17. Snabbaste dam över de 90 kilometrarna var Maria Lundgren, 8,18,27. Soloklassen sågs inte i första hand som en tävling, utan som ett pilotlopp för kommande år.

(Bilder för fri publicering från VasaStafetten 2010 här nedan!)

RESULTAT
VasaStafetten 2010, Herrar:
1. Dalarnas försäkringsbolag lag 2, 5:18:40
(Erik Eriksson, Zsolt Lenkei, Björn Wrame, Daniel Svensson, Jonas Buud, Martin Johansson, Mårten Lång, Mattias Argårds, Lars Suther, Joakim Engström)
2. Ikaalisten Nouseva-Voima Finland, 5:30:11
3. Noname Sportkläder Linköping, 5:36:22

VasaStafetten 2010, Damer:
1. IFK Mora, 6:44:43
(Lisa Hallberg, Helene Söderlund, Sara Wadman, Sofia Bleckur, Magdalena Olsson, Ida Lindkvist, Linda Lindkvist, Moa Forsberg, Elin Ek, Anna Långh)
2. Brånan Girls Åsarna, 6:51:16
3. Åsarna IK, 7:03:07

VasaStafetten 2010, Mixed: