Favoritseger i VasaStafetten 2012

Favoritseger i VasaStafetten 2012

Över 4.500 elit- och motionslöpare sprang på lördagen VasaStafetten mellan Sälen och Mora. Idrottsarrangören Mats Andreason AB hade för andra år i rad satt ihop ett herrlag som ledde från start till mål. Mixedklassen fick se Team Arkmek NVS som segrare sedan laget i sista stund tvingats överge herrklassen och istället starta i mixedklassen. I damklassen vann Karlslunds IF.

458 av de 503 anmälda lagen kom till start i den 22:a Vasastafetten vid den klassiska Vasaloppsstarten i Berga by. Loppet går sedan i VasaloppsArenan längs alla de klassiska kontrollerna. 458 lag innebar nytt deltagarrekord.

Idrottsarrangören Mats Andreason hade precis som 2011 samlat några av landets allra bästa medel- och långdistanslöpare i sitt orangeklädda lag. Redan uppför den första backen tog Andreas Åhwall täten för Idrottsarrangören och vid den första växlingen i Smågan ledde laget med 1 minut och 24 sekunder. Därefter sprang Erik Öhlund, som kallats in med kort varsel, och Mattias Borg. Till Evertsberg kom sedan lagets brittiske VM-orienterare Scott Fraser med fem minuters marginal till tvåan Peab Bygg Dalarna (med bland andra flera orienterare från IFK Mora Orientering).

På den allra längsta sträckan, sträcka 5, mellan Evertsberg och Oxberg, drygade Mikael Ekwall ut ledningen något. Sedan kunde laget fortsätta i ensamt majestät ned till Mora genom Staffan Ek, Jimmie Johnsson, Johan Samuelsson samt Albin Olausson. Sista sträckans Peter Gross kunde i princip defilera via gågatan, förbi kyrkan, på upploppet och in över mållinjen. Sluttiden blev 5.02,10. (Allt mer av VasaStafetten läggs i terräng och rekordtiden på 4.55,16 från 2002 stod sig även i år.)

– Jag visste ju att jag gick ut med ett stort försprång men man vill ju ändå springa så fort det går när de andra har gjort sitt jobb, sade Peter Gross efter målgång under målportalen ”I fäders spår för framtids segrar”.

– Vårt lag är en blandning av orienterare, löpare och skidåkare från i stort sett hela Sverige. Det är ett bra och jämnt lag och vi har individer som passar för varje sträcka, så på så sätt är laget väldigt bra för den här stafetten, konstaterade Peter Gross, SM-trea på 10.000 meter förra året.

I mål var segrarlaget åtta minuter och 21 sekunder före tvåan Peab Bygg Dalarna som hade ultralöparen Jonas Buud på slutsträckan. Inov-8/Noname Sportkläder från Linköping sprang nämligen fel på sistasträckan och blev passerade av Peablaget.

Fyra av lagmedlemmarna hos Idrottsarrangören Mats Andreason ingick även i förra årets vinnarlag: Mattias Borg, Mikael Ekwall, Staffan Ek, Jimmie Johnsson. Den sistnämnde skidåkare och sexa i Vasaloppet i vintras.
– Det är viktigt för mitt företag att synas och ska vi vara med så ska vi vara med i topp. Löparna tycker också att det är kul och de har varit jätteduktiga, säger lagledaren Mats Andreason.

Mixed
Mixedklassen är den i särklass största klassen i VasaStafetten. Efter några sena återbud bytte Team Arkmek NVS i sista stund från herrklassen till mixedklassen och i Oxberg låg man totaltvåa sedan eritreanen Musael Tamasgene fört upp laget med en imponerande löpning från Evertsberg. Med de tre snabbinkallade damerna i laget vann Team Arkmek NVS mixedklassen och var faktiskt tredje lag totalt i mål.

Tvåa i mixedklassen blev Solvikingarna från Göteborg som vann både 2010 och 2011. Falun Borlänge SK Team MIDROC 1 tog tredjeplatsen.

Damer
I damklassen vann Karlslunds IF från Örebro före Dalaportens OL från Avesta (som vann 2011). Karlslund ledde stafetten ända från och med den andra sträckan och var drygt fem minuter före i mål. Brånan Girls från Åsarna blev trea även i år.

Folkfest
När eliten gått i mål drog den stora folkfesten i gång och fortsatte under hela eftermiddagen
när alla motionärer mötte upp vid målet för att heja på de sina efter nio mils löpning. Nästa stafett i VasaloppsArenan äger rum den 1 mars 2012 då det är dags för StafettVasan på skidor. 7000 skidlöpare i 1400 lag är anmälda till det fullbokade loppet.

Bilder för fri publicering från VasaStafetten 2012 kommer att komma här:

Resultat VasaStafetten Sälen – Mora, 90 km, 2012-08-18:

VasaStafetten 2012, Herrar:
1. Idrottsarrangören Mats Andreason AB, Falun, 5.02,10
(Andreas Åhwall, Erik Öhlund, Mattias Borg, Scott Fraser, Mikael Ekwall, Staffan Ek, Jimmie Johnsson, Johan Samuelsson, Albin Olausson, Peter Gross)
2. Peab Bygg Dalarna, Mora, 5.10,13
3. Inov-8/Noname Sportkläder Linköping, 5.25,43

VasaStafetten 2012, Damer:
1. Karlslunds IF, Örebro, 6.42,46
(Erika Bergentz, Elin Vinblad, Kristina Roberto, Annika Larsson, Josefin Gerdevåg, Emma Fransson, Linda Meijer, Susanne Eriksson, Elsa Ekelin, Edita Mentuseriände)
2. Dalportens OL, Avesta, 6.47,57
3. Brånan Girls, Åsarna, 7.00;04

VasaStafetten 2012, Mixed:
1. Team Arkmek NVS, Karlstad, 5.21,17
(Dan-Eric Archer, Andreas Svensson, Andreas, Martin Holmstrand, André Rangelind, Musael Tamasgene, Mia Gyllenberg, Madeleine Thorn, Catharina Thorn, Erik Söderlund, Johan Martinsson)
2. Solvikingarna 1, Göteborg 5.36,19
3. Falun Borlänge SK Team MIDROC 1, 5.36,57

Alla resultat och deltagare från VasaStafetten 2012:

Om VasaStafetten
Företag, klubbar och kompislag utmanar varje år varandra i en löparstafett i det klassiska Vasaloppsspåret. Starten går i Sälen och målgången sker i Mora. Varje lag består av tio personer som delar på de nio milen. Den längsta sträckan är 15,1 km och den kortaste 4,5 km. Det finns tre klasser: Dam, Herr och Mixed (minst tre damer i varje mixedlag) som alla startar kl 08.00. Varje deltagare får endast tävla för ett lag och springa en löpsträcka. De tio sträckorna:

Här är delsträckorna och växlingsplatserna 2012:
1. Starten – Smågan 9,2 km
2. Smågan – Mångsbodarna 14,4 km
3. Mångsbodarna – Risberg 11,0 km
4. Risberg – Evertsberg 12,4 km
5. Evertsberg – Oxberg 15,1 km
6. Oxberg – Gopshus 4,6 km
7. Gopshus – Hökberg 4,7 km
8. Hökberg – Läde 4,7 km
9. Läde – Eldris 5,5 km
10. Eldris – Vasaloppsmålet i Mora 9,3 km

Mer information om bansträckningen:

OBS!! Högupplösta bilder från Vasaloppets olika lopp:

Text och bilder för fri publicering.

Kommande arrangemang i VasaloppsArenan:
Söndag 19 aug:
StavgångsVasan, 3/9/19 km. Startplatser Hemus, Eldris, Hökberg.

Vasaloppets vintervecka 2013:
Fredag 22 feb:
KortVasan, 30 km. Startplats Oxberg.
Lördag 23 feb: TjejVasan, 30 km. Startplats Oxberg.
Söndag 24 feb: UngdomsVasan, 3/5/7/9 km. Startplats Skidstadion Mora.
Söndag 24 feb: Öppet Spår, 90 km. Startplats Sälen.
Måndag 25 feb: Öppet Spår, 90 km. Startplats Sälen.
Tisdag 26 feb: HalvVasan, 45 km. Startplats Oxberg.
Fredag 1 mars: StafettVasan, 9–24 km, stafett för femmannalag. (BLEV FULLTECKNAD 120328). Startplats Sälen.
Söndag 3 mars: Vasaloppet, 90 km. (BLEV FULLTECKNAT 120315). Startplats Sälen.

Per Strid, Informationschef

vasaloppet.se i mobilen: SMS:a VASA MOBIL till 72777

Vasaloppet på YouTube:

Vasaloppet på Facebook:
www.facebook.com/vasaloppetofficial

Vasaloppets pressrum hos Mynewsdesk: