Följ lagen i StafettVasan och Vasaloppsåkarna i realtid på Internet

Följ lagen i StafettVasan och Vasaloppsåkarna i realtid på Internet

Mora den 23 februari 2010 – med 12 dagar kvar till Vasaloppet

Vasaloppet tar i år ännu ett tekniskt steg framåt då en ny GPS-tjänst kommer att användas. GPS-tjänsten är utvecklad i ett samarbete mellan Vasaloppet, Polar, TracTrac, Sport Support Center och Innovation Impact. Via tjänsten får du möjlighet att i realtid följa dina åkares kamp i spåret, få information om åkarna samt på valfria platser se och jämföra mellantider och mycket mer.

Tjänsten som bygger på att åkaren bär en GPS-transponder under loppet, är perfekt för ett företag eller organisation, där de som inte har möjlighet att delta, kan följa loppet i närbild samtidigt som åkaren själv i efterhand kan analysera och återuppleva sitt lopp.

Företaget Ramirent ser det som självklart att använda tjänsten och synliggöra kampen mellan sina olika lag, men man utmanar också övriga lag:
– Som sponsor för StafettVasan vill vi gärna utmana övriga lag i en kamp där de olika lagens supportrar kan följa dramat i realtid över nätet, säger Kenth Sturesson som är marknadschef på Ramirent.

Den nya GPS-tjänsten synliggör även andra dueller i Vasaloppet: Kampen mellan de båda OS-roddarna Lassi Karonen från Sverige och Olaf Tufte från Norge kommer att bli tydlig och få en ny dimension tack vare att de ska bära varsin transponder. Bägge är peppade inför loppet och hoppas att många ska följa kampen. Förra året kom Lassi i mål på plats 102, knappt slagen av Olaf som blev 82:a.

I år kommer cirka 200 transpondrar att hyras ut. Priset för hyra av en transponder är endast 260 kr. I StafettVasan behövs en transponder per lag, i Vasaloppet en transponder per åkare. Transpondern väger 80 gram och har måtten 92 x 44 x 18 mm.

Vill du se ett exempel på hur den nya GPS-tjänsten fungerar så kan du till exempel titta på: http://www.tractrac.dk/archive/current/20081102-NYMarathon/

En annan nyhet för året är att även Vasaloppets spårmaskiner har utrustats med GPS. Det gör att man kan se var i Vasaloppsspåret de befinner sig just nu. Se här:

För mer information om GPS-tjänsten, kontakta:
Kenneth Olausson, Innovation Impact,
E-post: kenneth.olausson@innovation-impact.se

Högupplösta bilder att ladda ned:
På Lassi Karonen och Olaf Tufte, finns på:

Lassi Karonen: www.lassikaronen.se
Olaf Tufte: www.olaftufte.com