Förbundskaptenen lovordar CykelVasan

Förbundskaptenen lovordar CykelVasan

Söndag 16 augusti genomförs CykelVasan för första gången och kommer redan år ett att vara Sveriges största lopp för mountainbike!
- Att Vasaloppet satsar på mountainbike är oerhört viktigt för sporten, kanske det bästa och största som hänt på många år, säger Andreas Danielsson, förbundskapten för Svenska landslaget i mountainbike.

Vad gör mountainbike så kul?
- Jag är nästan lika road av alla cykeldiscipliner men måste jag välja placerar jag mountainbiken i första rummet. Jag gillar när det händer saker hela tiden. Landsvägscykel kan, i min smak, bli lite monotont i längden. Naturen har alltid varit min största "idol" och jag stortrivs när jag får röra mig i mäktig och vacker terräng på cykel, både i Sverige och andra delar av världen.

Du har genom åren tränat och tävlat i de flesta världsdelar. Hur skulle du placera kvaliteten på den svenska terrängen jämfört med det bästa du cyklat i hela världen?
- Mycket bra, helt klart bland det bästa som finns. Bara det att vi faktiskt får röra oss nästan fritt i vår svenska natur är unikt. Och att vårt land nästan är helt täckt av skog gör underlaget enormt. Det enda jag ibland kan sakna i Sverige är de riktiga bergen. Det kryddar onekligen cyklandet en del.

Hur mår svensk mountainbike enligt dig?
- På bredden är intresset stort och växer konstant. Bland de elitaktiva är det tyvärr lite sämre. Det är lite svårare att rekrytera och behålla aktiva till jobbiga idrotter nuförtiden. Att Fredrik Kessiakoff lyckades och blev Sveriges första riktiga världsstjärna har hjälpt till mycket. Nu har vi faktiskt ett gäng mycket intressanta cyklister med internationell potential.

Vilka råd har du till nya deltagare?
- Nästan alla, oavsett ålder, fysik och material, skulle klara CykelVasan. Men om tävlingen ska ge mersmak och bli en positiv upplevelse måste du vara förberedd, både genom träning och med materialet. Se också till att du har en plan B, för eventuellt dåligt väder. Med rätt däck och rätt kläder behöver inte dåligt väder göra tävlingen till något outhärdligt eller tråkigt.

Kommer du själv att ställa upp i CykelVasan?
- Det var egentligen många år sedan jag slutade tävla i cykel. Nuförtiden blir det mest sporadiskt tränande. Men jag gör ett undantag när det gäller CykelVasan, avslutar Andreas.

Andreas Danielsson  har samlat på sig 75 världscuptävlingar, åtta VM och två OS som förbundskapten för MTB-cyklisterna. Han jobbade mycket nära Fredrik Kessiakoff under många år som blev första svensk att vinna en världscuptävling i den olympiska disciplinen. Andreas jobbar även som chefredaktör för Cykeltidningen Kadens, som är landets största tidning för cykelsport.

Bildtext
Nästan 1500 har redan anmält sig till premiären av CykelVasan den 16 augusti där förbundskapeten Andreas Danielsson är en av deltagarna..

__________________________________________________________________________

Text och bild är för fri publicering Har ni fler frågor i detta ämne går det bra att kontakta:

Per Strid, Informationschef Vasaloppet: Tel: 0250-392 10, Mobil: 070-664 52 66