Inför SkejtVasan och StafettVasan

Inför SkejtVasan och StafettVasan

Hittills i år har totalt 29 342 skidåkare åkt i mål i Mora och fredagen 5 mars är det dags för SkejtVasan och StafettVasan. Två lopp på en och samma dag och två olika startplatser med andra ord.

SVT1 direktsänder i Gomorron Sverige fredag 5 mars kl. 09.00 från starterna för Stafett- respektive SkejtVasan. Det blir då även en rejäl genomgång av helgens Vasaloppsväder och en titt på hur spåren mår.

SkejtVasan
SkejtVasan lockar cirka 500 åkare som åker i fri stil över antingen 30 eller 45 km. 45 km har en dam- och herrtävlingsklass, medan 30 km har klasserna H 19-20, D 19-20, H 17-18 och D 17-18. Både norska och svenska toppåkare är anmälda, i herrklassen till exempel Teodor Pettersson och Mats Larsson med flera. Dessutom finns även motionsklass på båda sträckorna. Förutsättningarna ser ut att bli de allra bästa, både vad gäller spår och väder. Den gemensamma starten för 45 km går kl 09.00 och för 30 km kl 10.30.

StafettVasan
I StafettVasan åker 1200 femmannalag från Sälen till Mora. Gemensam start kl 09.00 vid Vasaloppsstarten i Sälen. Det är ett motionslopp, men många utmaningar och interna kamper mellan olika företag och avdelningar kommer förstås att ske i spåret. Så här ser sträckorna ut:
Sträcka 1 Starten Sälen-Mångsbodarna: 24 km
Sträcka 2 Mångsbodarna- Evertsberg: 24 km
Sträcka 3 Evertsberg-Oxberg: 14 km
Sträcka 4 Oxberg-Hökberg: 9 km
Sträcka 5 Hökberg-Målet Mora: 19 km

En av utmaningarna i StafettVasan handlar om orienteringslandslaget som ska möta kanotlandslaget. Bland orienterarna återfinns bland andra världsmästarinnan Helena Jansson! Kanotlandslaget finns på ett träningsläger i trakten och båda landslagen intygar att skidåkningen är en bra vinterträning, men att det framför allt blir en enormt rolig utmaning.
Läs mer om StafettVasan på http://www.stafettvasan.se

Vasaloppet
Vasaloppet på söndag 7 mars är som tidigare meddelats också fullt: 16368 anmälda åkare!

Fria Vasaloppsbilder att ladda ned

Vasaloppsradion:
Mora FM 94,1 MHz och Sälen FM 107,4 MHz.
Vasaloppsradion som webbradio:
www.vasaloppsradion.se