Intressanta föreläsare i Vasaloppet Business Forum

Intressanta föreläsare i Vasaloppet Business Forum

Vasaloppets vintervecka handlar inte enbart om skidåkning.

Under torsdagen den 26 februari - mitt under den heta skidveckan - bjuder Vasaloppet och Wajrum in till Vasaloppets Business Forum.

Det blir ett möte mellan näringsliv, samhälle och idrotten som kommer att locka flera intressanta talare.

- Genom detta forum vill vi gå ett steg längre när det gäller Vasaloppets roll och skapa en mötesplats för näringsliv och samhälle. Aktuella ämnen inom näringsliv- och samhällsutveckling kommer att belysas och diskuteras. Vi har, tillsammans med medarrangören Wajrum, en långsiktig ambition med satsningen som också skapar möjligheter för regionen i stort. Samtidigt vet vi att flera av våra samarbetspartners är intresserade av Vasaloppets Business Forum, säger Jonas Bauer, vd för Vasaloppet.

Vasaloppets Business Forum kommer att få en spännande inledning.

Wajrum bjuder på flera intressanta föreläsningar kring Lean Production. Bakom Wajrum står näringslivet och tillverkningsindustrin i Norra Dalarna, som är ett starkt initiativ för att öka samverkan och få en mer hållbar och konkurrenskraftigare tillverkningsindustri.

En annan intressant del av förmiddagsprogrammet är ett föredrag om hälsa och vikten av god sömn med professor Aleksander Perski från Karolinska institutet. Det är tjänstepensionsföretaget Alecta som ansvarar för detta.

Efter lunch öppnar landshövding Maria Norrfalk upp ett seminarium som har den övergripande rubriken "Det Hållbara Samhället". Under ledning av Alice Bah Kuhnke kommer flera projekt att presenteras och diskuteras. Hur kan vi genom samverkan tillfredsställa dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjlighet att tillfredsställa sina behov?

Bland talarna ser vi bland annat Peter Örn, ordförande för regeringens satsning för Hållbara Städer. Han har tidigare bland annat varit generalsekretare för Svenska Röda korset samt VD för Sverige Radio. Anders Olsson, affärsområdeschef för nät, gas och värme E.ON Sverige samt Peter Helander, kommunstyrelsens ordförande Mora Kommun kommer också att vara på plats och lyfta projektet Mora the Sustainable City.

Det blir också en diskussion kring idrotten och de stora evenemangens roll för det hållbara samhället. Vi får bl. a lyssna till miljörådgivare för Internationella Olympiska Kommittén, Olav Myrholt som berättar om "The Green Olympics".

Bildtext

Vasaloppet Business Forum kan bli början på något stort. Det säger Peter Helander, kommunstyrelsens ordförande i Mora, PeO Sjöberg, projektledare för Wajrum, Malin Flink Eldh på Brandspot samt Jonas Bauer, vd för Vasaloppet. Foto: VASALOPPET.

Text och bild är för fri publicering. Frågor kan besvaras av:

Jonas Bauer, vd Vasaloppet

Mobil: 0706- 356 566