Jerry Ahrlin-förberedd för seger i Vasaloppet

Jerry Ahrlin-förberedd för seger i Vasaloppet

Jerry Ahrlin är förberedd
för en seger i Vasaloppet

När ska Vålådalens Jerry Ahrlin, 30, vinna Vasaloppet?
Få har varit så nära så många gånger som Jerry.
- Ja, nu börjar det bli dags. Visst tänker man ibland på hur nära man varit, säger Jerry från ett logiment i Arvidsjaur, där han nu ligger på träningsläger.
Samtidigt säger Jerry att han aldrig kommit så väl förberedd till en säsong som denna.

Vem som helst som studerar Jerrys insatser i de senaste Vasaloppen kan förstå om det kan kännas frustrerande.
2005: Femma: Besegrad i en spurtduell, fem sekunder bakom segraren Oskar Svärd.
2006: Tvåa: Spurtbesegrad av segraren Daniel Tynell.
2007: Tvåa: Spurtbesegrad av segraren Oskar Svärd.
2008: Trea: Drygt fyra minuter efter, men utmanade Jörgen och Anders Aukland in i det sista.
- Visst har det varit nära och efter loppen har det ibland varit tufft. Men det är inget som jag går och tänker på dagligen. Jag är exempelvis inte rädd för att bli förknippad som den ständige tvåan, även som det skulle höja mitt marknadsvärde bland sponsorerna om man någon gång fick vinna Vasaloppet. Någon gång bör det bli min tur.
I fjol gav Jerry oss en blick i framtiden när han matchade bröderna Aukland om segern på fristilsskidor utan fästvalla.
- Jag är säker på att det inte kommer att dröja alltför länge innan någon kommer först i mål på Vasaloppet utan fästvalla. Det handlar bara om tillfälligheter som rätt före och rätt utveckling av loppet. Stakning är ju redan i dag den dominerande åkstilen.
Jerry har också en uppfattning av hur framtidens Vasalopp kommer att utveckla sig när det gäller kampen om segern:
- Tiden när den blivande segraren kunde hålla sig långt bak i fältet och bara spara på krafterna fram till Oxberg tror jag snart är förbi. Nu gäller det att ligga med långt framme och vara aktiv redan i första backen. De närmaste åren kommer vi att få se Vasalopp med betydligt offensivare åkning av segeraspiranterna.
Men en säsong är inte bara Vasaloppet för Jerry Ahrlin. För honom känns det lika viktigt att också vinna FIS maraton Cup (långsloppscupen) där de klassiska långloppen ingår.
- Det går inte att hänga upp säsongwn på bara Vasaloppet. För två år sedan vann jag FIS Marathon Cup totalt. Den segern värderar jag mycket högt, säger Jerry.
Om drygt en vecka börjar "långsloppscupen på allvar. Jerry säger att han har haft en strålande försäsong.
- Jag har aldrig varit då väl förberedd som inför den här säsongen. Det ser riktigt lovande ut.
Visserligen gjorde han en så dålig säsongspremiär i Bruksvallarna för två veckor sedan att han tog blodprov för att se om det var något fel på kroppen. Han kände sig mycket sliten och ville se så att det inte var någon överträning på gång.
- Vi ligger ju hela tiden på gränsen. Men det var ingen fara och dessutom vilade jag en vecka för att återhämta mig. Jag börjar känna mig pigg igen, säger Jerry och fortsätter tänka på vintern där Vasloppet naturligtvis blir höjdpunkten.

Snöproduktion i Mora
Samtidigt som Jerry Ahrlin hårdtränar i Arvidsjaur ser arrangörerna av Vasaloppet till så att snöfabriken i Oxberg går för högtryck.
Rapporterna från Mora och Oxberg är att snöfabriken redan har producerat 14 000 kubikmeter snö vilket räcker till ett 14 mil långt skidspår.