Margot Wallström trivdes i TjejVasan

Margot Wallström trivdes i TjejVasan

På pigga ben, starka armar och med ett glatt humör åkte politikerprofilen Margot Wallström på lördagen i mål i årets upplaga av TjejVasan.
– Det här var roligt. Vilken upplevelse att få vara med om den här folkfesten, sa Margot.

Margot berättar sedan att hon redan i samband med frukosten på hotellet smittades av den härliga skidstämning som just nu råder i Mora.
– Jo, det var härligt att förbereda sig tillsammans med alla skidåkarna. Sedan fick jag bra vallningshjälp. Thomas Wassberg och hans team hjälpte mig. Det tackar jag för.

Margot berättar att det gick lite långsamt i början men sedan flöt det på riktigt bra. I mål klockades hon på tiden 3.17. Det kan exempelvis jämföras med Centerns partiordförande Maud Olofsson som fick tiden 3.38 när hon åkte TjejVasan 2005.
– Bara det är en poäng, sa Margot och skrattade.

Margot Wallström var en av 7 433 tjejer som startade i 2010 års upplaga av TjejVasan. Många kämpade tappert i lössnön eftersom det snöade ganska rejält i samband med starten. Men arrangörerna jobbade hårt med snön och satte bland annat in pistmaskiner för att skapa bästa möjliga spår åt alla glada skidtjejer.

Margot Wallströms egen invigningsvers för Vasaloppets Vintervecka, framförd av henne själv vid Vasaloppsmålet fredag 26 februari 2010:

”1521
var det inte särskilt lätt
att igenom skogen kasa
för den man som hette Vasa

Dock han vände för att härja
och han vann vid Brunnbäcks färja.
Glada vi för det är ganska
- annars vi ju varit danska!
inget ont om dom, omsider,
men de kan ej åka skider.

Fyrahundraett år gick
tills vi änteligen fick
lagom snö och framtidshopp
och ett riktigt Vasalopp:
Norsjös Alm var snabb som få
1922
Han gav ingen ann' en chans,
pryddes med en vacker krans.

85 lopp längre fram
har vi nu ett festprogram.
Aldrig nåddes dessa sfärer
utan alla funktionärer!
Tiotusentals ni frälsa
och det ger dem bättre hälsa!

Tack ni alla - lycka till.
Tänk på att vemhelst som vill,
klarar av den hemska plågan
som oss når i höjd med Smågan.

Klart för start, vår spänning stegrar:
I fäders spår för framtids segrar”

Sök resultat Från TjejVasan:
www.resultat.vasaloppet.se/vasa/results

Öppet Spår söndag och måndag:
Öppet Spår körs i år för 30:e gången! Antal anmälda var i torsdags den 25 februari: Till söndagens lopp 8 438 samt till måndagens lopp 4 650 åkare. OBS! Direktanmälan kan ske på plats i Sälen eller Mora vid nummerlappsutlämningarna. Anmälan till alla loppen förutom Vasaloppet och StafettVasan, som är fullbokade, kan ske till och med kl 18.00 dag före åkdag!

Fri bild på Margot Wallström att ladda ned:

Bildtext:
En glad Margot Wallström går i mål i TjejVasan. FOTO: Ulf Palm.
Text och bild för fri publicering.

Fler fria bilder från Vasaloppet:

Vasaloppsradion:
Mora FM 94,1 MHz och Sälen FM 107,4 MHz.
Vasaloppsradion som webbradio:
www.vasaloppsradion.se