Pressinbjudan från Vasaloppet: Juha Mieto och Marjo Matikainen-Kallström deltar i Nordiska parlamentsmästerskapet på skidor som avgörs i Mora på lördag

Pressinbjudan från Vasaloppet

Två av Finlands främsta skidåkare genom tiderna, Juha Mieto och Marjo Matikainen-Kallström, kommer till Nordiska parlamentsmästerskapet på skidor som avgörs i samband med Blåbärsloppet på lördag 6 mars i Mora. I Blåbärsloppet deltar endast representanter för näringslivet, hedersgäster och media. Sträckan är 9 km, från Eldris till målet i Mora. Deltagarna i parlamentsmästerskapet startar kl 09.45, en kvart före deltagarna i Blåbärsloppet.

De nordiska parlamentsmästerskapen cirkulerar mellan Norge, Finland och Sverige och i år 2010 går det i Sverige och för första gången i Mora. (Man har tidigare varit i Falun, Östersund, Lycksele, Åsarna, Högbo, Stockholm när tävlingarna gått i Sverige.)

Det är ett 60-tal deltagare; riksdagsledamöter och tjänstemän från svenska riksdagen, norska stortinget och finska riksdagen som träffas enligt en tradition som pågått mer än 30 år. De bor i Mora Parken och deltar alltså på lördag förmiddag i Blåbärsloppet. På eftermiddagen kl 15.30 kör de en sprintstafett i Mora Parken. Några parlamentariker fortsätter på söndagen med att åka Vasaloppet.

I dessa OS-dagar är det kanske intressant att påminna om de båda skidstjärnornas olympiska guldmedaljer: Juha Mieto vann stafettguld med Finland i Innsbruck 1976, men är i Sverige nog mest känd för duellen med Thomas Wassberg på 15 km i Lake Placid 1980 som Wassberg vann med minsta möjliga marginal. Marjo Matikainen-Kallström vann OS-guld i Calgary 1988 på 5 km samt världscupen under tre år i rad 1986-88.

Numera är de båda alltså riksdagspolitiker i Finland: Sedan 2007 är Juha Mieto riksdagsman för det finska centerpartiet, medan Marjo Matikainen-Kallström, som mellan 1996 och 2004 var ledamot av Europaparlamentet för liberalkonservativa Samlingspartiet, sedan 2004 sitter i Finlands riksdag för samma parti. Sedan 2004 är hon även vice ordförande i Samlingspartiet.

Inbjudan till pressträff

I Mora Parken omedelbart efter lunch, kl. 13.00 lördag 6 mars.
Lokal: Rum Smågan i Moraparkens konferensdel

Information om årets Nordiska parlamentsmästerskap, samarbetet med Vasaloppet samt att media får tillfälle att träffa dessa båda tidigare världsstjärnor.

Pressbilder på Juha Mieto:

För mer information:

Sven Bergström, Riksdagens Idrottsklubb
Riksdagsman (c), Ledamot av trafikutskottet
Mobil 070-343 94 95

Vasaloppsradion:
Mora FM 94,1 MHz och Sälen FM 107,4 MHz.
Vasaloppsradion som webbradio:
www.vasaloppsradion.se