Siktar på att vinna VasaStafetten 2012

Siktar på att vinna VasaStafetten 2012

Fjolårsvinnarlaget ”Idrottsarrangören Mats Andreason AB” siktar på att vinna VasaStafettens herrklass även i år. Det är något av ett dream team som laget ställer upp med. Bland namnen finns ett flertal av Sveriges bästa medel- och långdistanslöpare. Men man utmanas även i år av fjolårstvåan ”Inov-8/Noname Sportkläder”.

– Vi kommer att försöka vinna VasaStafettens herrklass för andra året i rad och även försöka slå nytt banrekord för VasaStafetten, säger Mats Andreason på Idrottsarrangören Mats Andreason AB.

Här är den preliminära laguppställningen för Idrottsarrangören Mats Andreason AB, sträcka för sträcka:
1. Andreas Åhwall. Har gjort 14.28 på 5000 m i år, trea på terräng-SM 4 km 2012.
2. Jerker Lysell. EM-trea i orientering 2012 (sprint), fyra i terräng-NM 2011, har i år gjort 14.11 på 5000.
3. Mattias Borg. SM-sexa på 10.000 2011, vann sträcka tre i VasaStafetten 2011.
4. Scott Fraser. Han har gjort 14.09 på 5000 m i år och var VM-fyra i orientering i år (sprint).
5. Mikael Ekwall. Sverigefemma i år på 10.000 m med 29.49 min och 14.11 på 5000 m, trea på terräng-SM 12 km 2012, kom tvåa på Finkampen 10.000 m 2011. Han vann denna sträcka ifjol.
6. Staffan Ek. Han är Sverigetrea på 1500 m i år 3.45, har även gjort 8.02 på 3000 m i år. Han vann denna sträcka ifjol i VasaStafetten.
7. Jimmie Johnsson. Vann denna sträcka i VasaStafetten ifjol och kom för övrigt sexa i Vasaloppet i vintras, siktar självklart på seger i 2013 års Vasalopp.
8. Peter Groos. SM-trea på 10.000 m 2011.
9. Albin Olausson. Sverigesexa på 3000 m hinder i år på 9.03.
10. Olle Walleräng. Har gjort 13.43 på 5000 m i år och är Sverigetrea på det, han vann denna sträcka ifjol. Olle var sjua på inne-EM 2009 på 3000 m och har vunnit flera SM och även Finnkampen på 1500 m.

Laget Inov-8 / Noname Sportkläder består av orienterare och löpare från Linköping/Norrköping-regionen. Har kommit trea respektive tvåa på VasaStafetten de senaste två åren. Laguppställning:

1. Hans Brolund. Elitorienterare som i år satsat mer på löpning. Har i år sänkts sitt personbästa på halvmaraton till 1.09.
2. Olle Kalered. Elitorienterare som är en av Sveriges bästa terränglöpare. Har flera JSM medaljer i både orientering och löpning. Har fått dra på sig landslagsdressen flera gånger.
3. Per Brolund. Har liksom sin tvillingbror fokuserat mer på löpningen i år vilket givit resultat. Har sprungit halvmaran på 1.10 i år.
4. Josef Nordlund. Elitorienterare som tog SM-brons i stafett förra året med OK Linné. Har i år sprungit milen på 32.41.
5. Anders Kleist. En av Sveriges bästa löpare som satsar lite extra på backlöpning. Tog i år SM-brons på halvmaran när han sprang på 1.06 på Göteborgsvarvet. Blev tvåa på sträckan förra året. Seger i år?
6. Erik Andersson. Elitorienterare som tagit JVM-guld i orientering.
7. Erik Martinsson. Lagkapten samt UK. Har i år sprungit milen på 32.43.
8. Erik Ivarsson Sandberg. Elitorienterare som tagit flera framstående placeringar i stafettsammanhang med sitt OK Denseln
9. Albert Mollén. Medeldistanslöpare med fina meriter som junior. Tvåa på SVMM 2011.
10. Fredrik Johansson. Landslagslöpare på 3000 m hinder. Fyra raka (!) SM-brons på distansen.

Årets startnummer för de tre lag som placerade sig bäst i respektive klass 2011:
Herrar:
100. Idrottsarrangören Mats Andreason AB
135. Inov-8/Noname Sportkläder
150. Team Arkmek NVS (Förra året under namnet NVS/Enervit)

Damer:
1. Dalaportens OL, Avesta
9. Brånan Girls, Åsarna
34. Anders Skishop Med De Avdankade Damerna, Mora

Mixed:
463. Solvikingarna, Göteborg
587. Falun-Borlänge Skidklubb Team MIDROC 1
(Förra årets trea i mixedklassen, Kumla Skidförening, kommer i år endast med två herrlag.)

FAKTA VasaStafetten:
Premiär 1991
Nio mil på tio personer, där Sveriges bästa företag, klubbar och kompislag utmanar varandra i en löparstafett i VasaloppsArenan.
Tre klasser: Dam, Herr och Mixed (minst tre damer i varje mixedlag). Varje deltagare får endast tävla för ett lag och springa en löpsträcka.
Antal anmälda lag 2012: 500
Det tidigare anmälningsrekordet: 442 lag (från 2011)
Segrare 2011: Idrottsarrangören Mats Andreason AB (herrar), Solvikingarna Göteborg (mixedklass), Dalaportens OL (damer)

Mer information om bansträckningen:

OBS!! Högupplösta bilder från Vasaloppets olika lopp:

Lördag 18 aug:
VasaStafetten, 4,5–15,1 km löparstafett för 500 tiomannalag. Startplats Sälen.
Söndag 19 aug: StavgångsVasan, 3/9/19 km. Startplatser Hemus, Eldris, Hökberg.

Vasaloppets vintervecka 2013:
Lördag 23 feb: TjejVasan, 30 km. Startplats Oxberg.
Söndag 24 feb: UngdomsVasan, 3/5/7/9 km. Startplats Skidstadion Mora.
Fredag 1 mars: StafettVasan, 9–24 km, stafett för femmannalag. (BLEV FULLTECKNAD 120328). Startplats Sälen.
Söndag 3 mars: Vasaloppet, 90 km. (BLEV FULLTECKNAT 120315). Startplats Sälen.

Per Strid, Informationschef