Svenska formbesked inför Vasaloppet

Det var flera svenska åkare som gav ett rejält styrkebesked inför Vasaloppet när det italienska långloppet Marcialonga avgjordes på söndagen.
Starkast var svenskhoppet Jerry Ahrlin som vann loppet före norrmannen Jörgen Aukland och Daniel Tynell kom på tredje plats.

Marcialonga med sina 70 kilometer är ett av de mest klassiska långloppen i FIS Marathon Cup och brukar locka ett par tusen skandinaver.
I går blev det ett härligt svenskt-norskt drama. När det börja dra ihop sig till ett avgörande ryckte Jerry Ahrlin, Daniel Tynell och Jörgen Aukland till sig en ledning. Trion växeldrog tills det var dags för den drygt två kilometer branta backen upp mot målet i Cavalese.
Då var det en urstark Jerry Ahrlin som stakade ifrån konkurrenterna uppför backen. Det märktes att Jerry var mycket trött, men han vägrade att ge sig och kunde till slut fixa segern före Aukland och Daniel Tynell, som nu fick ett härligt styrkebesked att även han är på gång inför Vasaloppet.
För Jerry Ahrlins del ser hans senare års placeringar i Marcialonga ut såhär: 1 - 3 - 1 och nu blev det en seger till i denna tävling som han anser är säsongens näst viktigaste efter Vasaloppet som han aldrig har vunnit.
I damklassen såg det ut att vara bäddat för Jenny Hansson, men mot slutet fick norskan Hilde G Pedersen fart på skidorna och kunde vinna före Jenny.