Vasaloppet och Siljan Turism lanserar integrerat system för paketbokning online

Vasaloppet och Siljan Turism lanserar integrerat system för paketbokning online

Pressinformation från Vasaloppet och Siljan Turism

Nu kan deltagare i Vasaloppets alla olika lopp anmäla sig till sitt lopp och samtidigt boka sitt boende i Siljansbygden. Detta är möjligt tack vare ett samarbete mellan Siljan Turism och Vasaloppet.

Med stöd av den digitala bokningslösningen Citybreak kan man nu via Siljan Turisms hemsida boka sitt boende och samtidigt anmäla sig till de lopp man vill i Vasaloppets Vinter- och Sommarvecka. Det här innebär även att olika intressenter i Siljan Turism kan skapa sina egna Vasaloppspaket, där man förutom boende och Vasaloppsstart kan lägga till ytterligare tjänster som finns bokningsbara, till exempel bussbiljetter för resan till start.

På sikt kan denna lösning även nyttjas för att göra paket säljbara hos agenter runt om i Sverige, eller i andra länder. Med hjälp av Vasaloppets teknikpartner, IBM, har även adderats till en lösning i anmälningsförfarandet som gör det möjligt att anmäla sig själv och flera kompisar samtidigt till något av loppen, vilket gynnar möjligheten att göra Vasaloppsdeltagandet till en upplevelse tillsammans med ett kompisgäng eller med arbetskamrater.

– Det känns mycket bra att vi i samverkan mellan Siljan Turism och Vasaloppet har fått till den här lösningen när det gäller boendet, eftersom vi från våra deltagarundersökningar vet att 70 % av Vasaloppsdeltagarna efterfrågar den här typen av paketlösningar. På sikt hoppas vi även att transporten till vår region kan integreras i bokningen via Siljan Turism, säger Vasaloppets VD Jonas Bauer.

– Det är fantastiskt roligt att presentera den här nyheten tillsammans med Vasaloppet, en teknisk utveckling som utgår ifrån gästens behov. Paketlösningen gör att det är lätt att boka online och utbudet kommer att finnas tillgängligt i hela vårt nätverk. Genom att sätta evenemanget i centrum fortsätter vi att utveckla besöksnäringen i Siljansbygden, säger Siljan Turisms VD Cecilia Österlind.

Vasaloppets Vintervecka 2010 (nio olika lopp på tio dagar) lockade drygt 52.000 startande skidåkare. Till detta kan läggas Vasaloppets Sommarvecka (CykelVasan, VasaStafetten och StavgångsVasan) som i år beräknas få cirka 6.000–7.000 deltagare. Både på vintern och sommaren tillkommer givetvis både medföljande supportrar och familjemedlemmar.

Om Siljan Turism
Siljan Turism AB är ett destinationsbolag i hjärtat av turistlänet Dalarna. Företagets uppgift är att marknadsföra och utveckla en av Sveriges mest populära och attraktiva destinationer. Besöksnäringen i Siljansbygden omsätter årligen cirka 2 Miljarder SEK. Siljan Turism AB bildades 1987 och ägs av cirka 640 stycken företag, föreningar och organisationer tillsammans med de fyra Siljanskommunerna; Leksand, Rättvik, Mora och Orsa. Läs mer om utbud, starka traditioner och framtidstro på http://www.siljan.se

Anmälan och bokning

Bilder från Vasaloppet för fri publicering finns att ladda ned på:

Jonas Bauer, VD Vasaloppet
E-post: jonas.bauer@vasaloppet.se