Vasaloppet – världens största arrangör av motionslopp året runt 2010

Vasaloppet – världens största arrangör av motionslopp året runt 2010

2010 har varit ett rekordår för Vasaloppet. Både vinterveckan och sommarveckan slog rekord. Sammanlagt hade årets arrangemang hela 65.792 anmälda deltagare!

Det genomförs många stora motionslopp världen runt. Men det finns i år inte någon större arrangör av världsformat som har lopp året runt – såväl vinter- som sommartid, såväl på snö som på barmark.

Vasaloppets sommarvecka (CykelVasan, VasaStafetten och StavgångsVasan) nådde i år sammanlagt över 8.000 deltagare.
– Vi hade mer än dubbelt så många deltagare i CykelVasan i år jämfört med premiäråret 2009 och den ökningen är mycket glädjande, kommenterar Vasaloppets VD Jonas Bauer. Arbetet med att skapa en fin inramning i Sälen föll mycket väl ut. Mer än varannan deltagare valde att bo i Sälen och de bägge kvällsaktiviteterna på Lindvallen var fullbokade.

I den deltagarundersökning som genomförts av företaget Rubin Research visar det preliminära resultatet att sammantaget 98 % av deltagarna i CykelVasan 2010 tyckte att helhetsintrycket av loppet var mycket bra eller ganska bra.

Vid en jämförelse med Rubin Research databas visar resultaten också att CykelVasan 2010 i så gott som samtliga fall överträffar genomsnittet för stora evenemang i Sverige. De delar man skiljer sig mest från genomsnittet är ”din känslomässiga upplevelse” och ”den sportsliga kvaliteten” där man ligger långt över index. Även resultaten avseende ”helhetsintrycket”, ”arrangemang & organisation” samt ”stämning & atmosfär” ligger en god bit över genomsnittet.

Men varför deltar man? ”Unikhet” och ”utmaning” är de två anledningar som flest respondenter i deltagarundersökningen nämner på frågan om varför de deltog i CykelVasan i år. Även ”kvalitet”, ”samhörighet” och ”uppmanad från kompis” är skäl som nämns frekvent.
– Hela 94 % ser det som mycket troligt eller till viss del troligt att de kommer att delta i CykelVasan även nästa år och det är förstås mycket glädjande.  Men vi kommer att se till att Cykelvasan växer i en sådan takt att vi fortsätter att ge deltagaren en upplevelse i toppklass. Därför har vi redan nu satt ett tak på 6.000 deltagare i 90 km-loppet 2011, avslutar Jonas Bauer.

Högupplösta bilder för fri publicering

Jonas Bauer, VD Vasaloppet
E-post: jonas.bauer@vasaloppet.se