Vasaloppets vintervecka 2012 summerad i siffror

Vasaloppets vintervecka 2012 summerad i siffror

Antal anmälda 63.142: Nytt rekord!
Antal startande 54.220:Nytt rekord!
Antal som åkte i mål 52.689: Nytt rekord!

Vasaloppets vd Jonas Bauer utvecklar rekordsiffrorna:
– Vi hade fler anmälda än någonsin – 63.142, en ökning med 6 procent jämfört med förra året. Vi fick 54.220 till start, vilket var 86 procent av de anmälda och en mycket bra siffra med tanke på vintern –förra året var det 90 procent som kom till start, då det ju var vinter i hela landet. Vi fick 52.689 i mål, det är 97 procent av de startande och det är helt suveränt och nytt rekord även det.

– Att så många kommer till start och klarar av att genomföra loppen, visar att Vasaloppet verkligen är en motor för motion och hälsa som får den enskilde deltagaren att förbereda sig och träna under ett helt år. Det fina vädret i kombination med helt fantastiska funktionärsinsatser av alla ideella krafter, gör dessutom att deltagarna i samband med loppet får allt stöd för att göra deltagandet till en bra upplevelse, säger Jonas Bauer.

Fler fantastiska siffror från Vasaloppet vintervecka 2012:

- Nio lopp under tio dagar lockade i år 63.142 anmälda deltagare. (Som jämförelse så var 59.161 anmälda år 2011, 57.560 anmälda år 2010 och 48.184 år 2009.)

- 54.220 startade och endast 1.531 bröt sitt lopp. 52.689 tog sig i mål (inklusive StafettVasans fem sträckor), vilket gör att det var tredje året i följd som över 50.000 åkare nådde målet i Mora.

- Vad gäller själva Vasaloppet på söndagen startade 90 procent av de anmälda. Av de 14.229 startande gick 13.770 i mål. Endast 3,2 procent bröt Vasaloppet. För komplett statistiksammanställning över de olika loppen, se nedan.

- Antal utländska anmälda deltagare var 6.615 (10,5 procent av samtliga deltagare) från 41 nationer.

- Största nationer (efter Sverige) var: Norge med 4,9 procent av alla anmälda deltagare, Danmark 1,5 procent, Finland 0,9 procent, Tyskland 0,7 procent och Italien 0,3 procent. Därefter följde i tur och ordning Tjeckien, Schweiz, Österrike, Estland, Frankrike, USA, Ryssland och Storbritannien.

- Storbritannien hade 73 deltagare (24 i Vasaloppet), varav Pippa och James Middleton var de mest kända (se mer nedan).

- De största länen var Stockholms län med 16,2 procent av samtliga deltagare, Västra Götalands län 12,3 procent, Dalarnas län 7,8 procent samt Uppsala län och Skåne län vardera 3,5 procent.

- Den miljonte skidåkaren sedan 1922 gick i mål i Mora i samband med Öppet Spår måndag: Fredrik Englund från Ingarö, som fick livstids fri start i present.

- Vasaloppet sågs av mer än två miljoner TV-tittare i Sverige, vilket gjorde det till det näst mest sedda TV-programmet under veckan (bara Melodifestivalen lockade fler). Högstanoteringen var 2.244.000 tittare och genomsnittet under den fem och en halv timme långa sändningen var 1.678.000 tittare.

- TjejVasan, som med kort varsel direktsändes från start till mål, sågs av 470.000 TV-tittare.

- Vasaloppet sändes även i 13 andra länder. Under loppets sista halvtimme var det det just då mest sedda TV-programmet i Norge.

- Vasaloppets hemsida vasaloppet.se hade under Vasaloppssöndagen den 4 mars 565.935 unika besökare (med totalt 7.066.209 sidvisningar).

- Vasaloppets gratis-app laddades ned 54.000 gånger.

- I år kunde alla åkare få en påhejning i spåret. På flera ställen längs med spåret hade Vasaloppet tillsammans med Alecta placerat ut storbildsskärmar där åkare kunde få en hälsning från nära och kära. Det var en nyhet för i år och intresset blev över förväntan! Över 12.000 hälsningar skickades in för att inspirera och peppa i spåren, så många hälsningar att alla faktiskt inte fick möjligheten att se dem i spåret. På http://www.vasaloppshälsning.se/ kan man se hälsningarna hur många gånger man vill.

- Prins Carl Philip och Danmarks Kronprins Frederik gav veckan extra kunglig glans. Det gjorde också syskonen Pippa och James Middleton som genomförde Vasaloppet till förmån för den brittiska välgörenhetsorganisationen Magic Breakfast. Deras insamling har hittills inbringat motsvarande 121.000 kronor.

- Strokedrabbade f d NHL-proffset Nisse Ekman klarade Vasaloppet. Tillsammans med Kristin Kaspersen och Darius Kasparaitis åkte han till förmån för Strokefonden. Det gav 108.000 kronor från företag som skänkte pengar.

- Nya rekordtider: Jörgen Brink, 3.38.41 och Vibeke Skofterud 4.08.24. Vasaloppets två rekordvinnare, får ta emot var sin Volkswagen för sina rekordtider i Vasaloppet vid ett event i köpcentret Gallerian (intill Kungsträdgården) i Stockholm tisdag 13 mars ca kl 16.30.

FAKTA/ Vasaloppets Vintervecka 2012
* (inklusive alla deltagare i StafettVasan)

Lopp, Anmälda, Startande, I mål, Brytande:

KortVasan

TjejVasan

UngdomsVasan

Öppet Spår, sö

Öppet Spår, må

HalvVasan

StafettVasan (lag)

SkejtVasan

Vasaloppet

Totalt*

(För tabellform, se vasaloppet.se)

OBS! Högupplösta bilder från Vasaloppet:

Text och bilder är för fri publicering.

Vasaloppets sommarvecka 2012:
Fredag 10 augusti:
CykelVasan 30, 30 km. Startplats Oxberg.
Fredag 10 augusti: UngdomsCykelVasan, 30 km. Startplats Oxberg.
Fredag 10 augusti: CykelVasan 45, 45 km. Startplats Oxberg.
Lördag 11 augusti: CykelVasan, 90 km (BLEV FULLTECKNAD 110923). Startplats Sälen.
Lördag 18 augusti: VasaStafetten, 4,4–15 km löparstafett för tiomannalag. Startplats Sälen.
Söndag 19 augusti: StavgångsVasan, 3/9/19 km. Startplatser Hemus, Eldris, Hökberg.

Vasaloppets vintervecka 2013:
Lördag 23 feb: TjejVasan, 30 km. Startplats Oxberg.
Söndag 24 feb: UngdomsVasan, 3/5/7/9 km. Startplats Skidstadion Mora.
Fredag 1 mars: StafettVasan, 9–24 km, stafett för femmannalag. Startplats Sälen.
Söndag 3 mars: Vasaloppet, 90 km. Startplats Sälen.
------------------------------

Jonas Bauer, VD Vasaloppet